PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 31 Zarządzanie personelem jako kryterium doskonałości | 254-364
Tytuł artykułu

Zaangażowanie pracowników a doskonalenie jakości

Autorzy
Warianty tytułu
Employees' Commitment and Quality Improvement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zdaniem autora, zaangażowanie wszystkich nie jest wcale gwarancją sukcesu. Zaangażowanie jest jednym z elementów złożonego systemu społecznego, a to oznacza, że na jego siłę i skuteczność wpływa wiele innych elementów (jakość interakcji) oraz wartości (zaufanie, sprawiedliwość). Autor zaprezentował tylko wybrane problemy zaangażowania pracowników oraz przedstawił typologię zaangażowania. Omówił również cechy i zalety zaangażowania, rolę zaangażowania w filozofii TQM, a także w doskonaleniu jakości usług.
EN
The article presents selected issues connected with employees' commitment. The typology of commitment has been presented, and the characteristics and advantages of commitment, as well as its role in TQM philosophy and in service quality improvement have been discussed. The author discusses commitment in the category of an organization value. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Kraków 2007.
  • Beatson A., Lings L, Gudergan S., Employee behaviour and relationship quality: impact on customers, "Service Industries Journal", 2008, no 28 (2), s. 211-223.
  • Becker S.W., TQM does work: the reasons why misguided attempt fail, "Management Review", 1993, May, 32-33.
  • Boshoff Ch,, Mels G., The impact of multiple commitments on intentions to resign: an empirical assessment, "British Journal of Management" 2000 no 11 (3), s. 255-272.
  • Bou J.C., Beltrân I., Total quality management, high-commitment human resource strategy and firm performance: an empirical study, "Total Quality Management & Business Excellence" 2005 no 16, issue 1, s. 71-86.
  • Bragg T., Empolyee commmitment, "Industrial Management" 2002 no 44 (4), s. 18-21.
  • Dale B.G., Lascelles D.M., Total quality management adoption: revisiting the levels, "The TQM Magazine" 1997 no 9(6), s. 418-428.
  • Dale B.C., Lightburn K., Continuous quality improvement: why some organizations lack commitment, "International Journal of Production Economics" 1992 no 27 (1).
  • Giles K., Changing rules, "People Management" 2003 no 993, s. 57.
  • Hayday S., Staff commitment is the key to improve performance, "Personnel Today" 2003 no 6910, s. 16-18.
  • Howard L.W., Foster S.T., The influence of human resource practices on empowerment and employee perceptions of management commitment to quality, "Journal of Quality Management" 1999 no 4(1), s. 5.
  • Latting J.K., Beck M.H., Slack K.J., Tetrick L.E., Jones A.P., Etchegaray J.M., da Silva N., Promoting service quality and client adherence to the service plan: the role of top management's support for innovation and learning, "Administration in Social Work" 2004 no 28(2), s. 29-48.
  • Mayer R.C., Schoorman F.D., Differentiating antecedents of organizational commitment: a test of March and Simon's model, "Journal of Organizational Behavior" 1998 no 19(1), s. 15.
  • Meyer J.P., Smith C.A., HRMpractices and organizational commitment: test of a mediation model, "Canadian Journal of Administrative Sciences" 2000 no 17(4), s. 319-331.
  • Oakland J.S., Total Quality Management, Butterworth-Heineman, Oxford 1995.
  • Passmore J., Professional standards research: appreciative inquiry, "People Management" 2003 no 9(24), s. 47.
  • Price Q., Failure to commitment, "HR Magazine" 2002 no 47(11), s. 99-103.
  • Reeves C., Hoy F., Employee perceptions of management commitment and customer evaluations of quality service in independent firms, "Journal of Small Business Management" 1993 no 31(4), s. 52-59.
  • The relative influence of organisational commitment and job satisfaction on service quality of customer-contact employees in banking call centers, "Journal of Services Marketing" 2004 no 18(3), s. 162-174.
  • Witt L.A., Kacmar K.M., Andrews M.C., The interactive effects of procedural justive and exchange ideology on superior-rated commitment, "Journal of Organizational Behavior" 2001 no 22(5), s. 505-516.
  • Wolff Ch., Through the ages. Nationwide opts for flexible retirement, "1RS Employment Review" 2004 no 913(807), s. 18-21.
  • Zink J.K., Total Quality Management as a holistic management concept, Springer, Berlin, New York 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162936342
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.