PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 6 | 25-31
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość i jej przejawy

Autorzy
Warianty tytułu
Entrepreneurship and its manifestations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W 2008 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 3,7 mln firm, z czego zdecydowana większość to podmioty jednoosobowe. Rozkwit ten skłania do zadumy nad kwestią przedsiębiorczości Polaków. Kwestie te są od dawna przedmiotem zainteresowań, nie tylko praktyków i teoretyków życia gospodarczego, ale także samego społeczeństwa. Potoczne rozumienie tego terminu wyraża się w kreatywności, determinacji, dominacji, łatwości nawiązywania kontaktów czy też skłonności do ryzyka. Społeczeństwo polskie należy pod tym względem do specyficznych, co jest warunkowane głównie dziejami samego kraju, które w znaczący sposób ukształtowały mentalność obywateli. Pocieszające jest, iż tzw. wyuczona bierność jest coraz częściej zastępowana postawami, które w pełni zasługują na miano przedsiębiorczych, co jest szczególnie widoczne w przypadku młodych osób. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonego badania, z którego wynika, iż 74% studentów WNEiZ UMK planuje założenie własnej firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
In 2008 about 3.7 million enterprises were registered in Poland and the majority of them was one-person firms. This boom lets us to reflect on the entrepreneurship of Poles. Those issues have been the matter of interest of many practitioners and theorists of economics as well as of the society. A common understanding of this term is usually connected with creativity, determination, domination, communication skills or risk taking. Polish society is very specific, because its mentality was greatly shaped by the history of the country. Fortunately, the passivity learned during the communism is more and more often replaced with enterprising attitudes. It is especially visible among young people, which is proven by the author's research. The results reveal the about 74% of WNEiZ UMK-students are willing to establish their own business. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
25-31
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • A. Fandrejewska, Szybko rośnie liczba firm, "Rzeczpospolita" z dnia 31.08.2008.
  • T. Gardziel, P. Długosz, Duch przedsiębiorczości w młodym pokoleniu Podkarpacia. W: Uwarunkowania przedsiębiorczości, praca zbior. pod red. K. Jaremczuka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2004, s. 614.
  • A. Gaweł, Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości, AE, Poznań 2007, s. 19.
  • M. Gola, Społeczno-ekonomiczne determinanty rozwoju przedsiębiorczości. W: Społeczne determinanty edukacji i gospodarowania, praca zbior. pod red. K. Rędzińskiego, M. Zielińskiego, Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości, Gliwice 2008, s. 321.
  • Z. Stachowski, Przedsiębiorczość czy zaradność? Społeczne rozterki Polaków, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie, Tyczyn 2004, s. 9.
  • J. Stróżyk, Polacy zdecydowanie mniej tęsknią za PRL, "Rzeczpospolita" z dnia 05.01.2009.
  • http://www.cbos.pl
  • http://www.dawid-umk.ovh.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162118742
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.