PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 17 | nr 2 | 3-14
Tytuł artykułu

Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Enterprise Business Models as a Tool for Strategic Enterprise Reorientation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono subiektywny pogląd autora na możliwości kreowania, wykorzystywania i przekształcania dotychczasowych modeli biznesowych w nowe narzędzia, które mogą zwiększać zakres poznania naukowego i praktycznego rozwiązywania problemów zarządzania strategicznego, w tym m.in. problemu reorientacji strategicznej przedsiębiorstw. W tym zakresie problematyka modeli biznesowych i ich wykorzystania może stać się w najbliższym czasie priorytetem naukowego rozpoznania, w sferze pomocy nauki o zarządzaniu, dla współczesnych przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
Managerial sciences belong to those disciplines of knowledge that - due to their pragmatism and implementation - aspire to quickly include in their proposed solutions (methods, systems or concepts) the ongoing changes in the conditions that determine civilization growth as well as enterprise growth. The combination of the emerging conditions, their dynamics, leaps and the transformations taking place within - in the form of megatrends - create new challenges that should be met by rational and efficiently operating enterprises. The absorption of changes is occurring by way of formulating and elaborating business models as well as paradigms, giving entrepreneurs and enterprises a better understanding of reality and allowing for a much easier adaptation and utilization of new tools in the creation of new behaviors and products. The article presents the author's subjective perception of the creation and utilization of current business models and the transformation of them into new tools, which could increase the scientific study scope as well as give practical solutions to strategic management problems, including the strategic reorientation of firms. Business models and their utilization could in the nearest future become a priority in scientific studies in the area of managerial science support for contemporary enterprises. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
3-14
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Aluchna, M. Pindelski, M., Mrówka R, Obłój, T. (2006) Zarządzanie uwagą we współczesnej gospodarce. Geneza i główne założenia koncepcji. W: Skalik, J. (red.) Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucjom. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im O. Langego we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im O. Langego we Wrocławiu.
  • Banaszyk, P. (2004) Model biznesu jako podstawa zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem. W: Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P. (red.) Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Banaszyk, P. (2006) Znaczenie modelu biznesu w strategicznej odnowie przedsiębiorstwa. W: Zieniewicz, K. (red.) Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie. Analiza krytyczna. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Banaszyk, P. (2004) Nieciągłość w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, W: Skalik, J. (red.) Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucjom. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.
  • Barabasz, A. (2008) Osobowość organizacji. Zastosowanie w praktyce zarządzania. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.
  • Brzóska, J. (2007) Modele strategiczne przedsiębiorstw energetycznych. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • Collins, DJ,. Montgomery, C.A. (1995) Competing on Resources. Harvard Business Review, lipiec-sierpień 1995.
  • Dawar, N., Frost, T. (2007) Jak konkurować z gigantami: strategie przetrwania dla lokalnych firm ze wschodzących rynków, W: Jankowski, W. (red.) Sekrety skutecznych strategii. Harvard Business Review Polska, nr 11.
  • de Wit, B., Meyer. R. (2007) Synteza strategii. Warszawa: PWE.
  • Gołębiowski, T., Dudzik, T.M, Lewandowska M., Witek-Hajduk, M. (2008) Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Warszawa: S/koła Główna Handlowa.
  • Luecke, R. (2007) Strategia. Opracuj i zastosuj najlepsza strategie dla swojej firmy. Warszawa: MT Biznes.
  • Malara, Z. (2006) Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności. Warszawa: WN PWN.
  • Mintzberg, H., Ahlstrand, B., Lampel, J. (1998) Strategy Safari: A Guided Tour Through the Wilds as Strategic Management. New York: The Free Press.
  • Moore, G.A. (2008) Aby osiągnąć sukces w perspektywie długookresowej, skoncentruj się na celach średniookresowych. Harvard Business Review Polska, nr 3.
  • Muszyński, M. (2006) Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
  • Nasbitt, J., Aburdene, P. (1985) Re-inventing the Corporation. Transforming Your job and Your Company for the New Information Society. New York: A Warner Books.
  • Nogalski, B. (2008) Idea strategii błękitnego oceanu w rozwiązywaniu kluczowych problemów polskich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania. W: Rokita, J. (red.) Ku nowym paradygmatom nauk o zarządzaniu. Katowice: GWSH im. W. Korrantego w Katowicach.
  • Nogalski, B., Bednarska, N. (2008) Strategia Błękitnego Oceanu jako wytyczna restrukturyzacji zakresu działalności biznesowej przedsiębiorstwa. W: Herman, A., Poznańska, K. (red.) Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, t. 2. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Obłój, K. (2002) Tworzywo skutecznych strategu. Na styku starych i nowych reguł konkurowania. Warszawa: PWE.
  • Słownik ekonomiczny przedsiębiorcy (2000) Dowgiałło, Z. (red.). Szczecin: Wydawnictwo Znicz. Toffler.
  • (1985) Trzecia fala. Warszawa: PWE.
  • Ustuner, T., Godes, D. (2007) Sieci relacji: klucz do efektywnej sprzedaży. Harvard Business Review Polska, nr 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161754936
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.