PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 4 | 44-55
Tytuł artykułu

Organic food in the opinion of Polish consumers on the background of European trends

Warianty tytułu
Żywność ekologiczna w opinii polskich konsumentów na tle europejskich tendencji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W pracy omówiono i scharakteryzowano najważniejsze czynniki wpływające na wybór żywności ekologicznej w różnych krajach. Wśród atrybutów żywności ekologicznej wskazano na znaczenie bezpieczeństwa tej żywności, a szczególnie bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego. Zdiagnozowano inne czynniki wpływające na decyzje rynkowe konsumentów jak czynniki socjo-demograficzne, ekonomiczne, sezonowość podaży żywności ekologicznej i postawy etnocentryczne. Postawiono tezę, że u podstaw stagnacji rozwoju rolnictwa ekologicznego i rynku produktów ekologicznych w Polsce leży niski poziom świadomości i edukacji ekologicznej.(abstrakt oryginalny)
EN
Most important factors influencing the choice of organic food in different countries are described and characterized. Among the attributes of organic food, the importance of its safety is indicated, particularly with respect to health and the environment. Other factors underlying consumer's market decisions are outlined, such as socio-demographic and economic considerations, seasonal supply of organic food and ethnocentric attitudes. We propose a thesis that at the roots of stagnation in the development of organic agriculture and organic products market in Poland lie insufficient environmental consciousness and education.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44-55
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Kim K.H. (1999) Environmental reforms of material science education in the 21st century. Materials Chemistry and Physics, 61, 14-17.
  • [2] Smiechowska M, Newerli-Guz J. (1999) Ecological awareness and the development of new consumer attitudes among young people, Ekonomia i Środowisko, l (14), 119-128.
  • [3] Woś J. (2003) Zachowania konsumenckie - teoria i praktyka. Materiały dydaktyczne 126, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • [4] Newerli-Guz J., Smiechowska M. (2004) Organic food advantages in consumers' opinion. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Suplement, 135-138.
  • [5] Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Ozimek I. (2004) Motives and willingness to purchase organic food among inhabitants of the Świętokrzyskie Providence, Polish Journal of Human Nutrition and Metabolism, XXXI, supl. 118-119.
  • [6] Sylvander B. (1999) Les tendances de la consommation des produits biologiques en Europe: conséquences sur les perspectives d'évolution du secteur (ISARA-Université de Laval: organic agriculture faces it's development; the future issues. Lyon, 12, 6-8.
  • [7] Von Alvensleben R. (1998) Ecological aspects of food demand: the case of organic food in Germany. AIR-CAT 4th Plenary Meeting: Health, Ecological and Safety Aspects in Food Choice, 4, 68-79.
  • [8] Von Alvensleben R. (2001) Beliefs associated with food production methods. Food people and society - An: European Perspective of Consumers' Food Choice, Frewer L. J., Schifferstein H., New York, pp. 381-385.
  • [9] Koivisto Hursti U.K., Magnuson M.K. (2003) Consumer perception of genetically modified and organic foods. What kind of knowledge matters? Appetite, 41, 207-209.
  • [10] Magnuson M.K., Arvola A., Koivisto Hursti U.K. (2001) Attitudes towards organic foods among Swedish consumers. British Food Journal, 103, 3, 209-226.
  • [11] Röhr A., Lüddecke K., Drusch S., Müller M.J., Von Alvensleben R. (2005) Food quality and safety - consumer perception and public health concern. Food Control, 16, 649-655.
  • [12] Gil J. M., Gracia A., Sanchez M. (2000) Market segmentation and willingness to pay for organic products in Spain, International Food Agribusiness Management Review, 3, 207-226.
  • [13] Storstad O., Bjorkhaug H.(2003) Fundations of production and consumption of organic food in Norway: Common attitudes among farmers and consumers? Agriculture and Human Values, 20, 151-163.
  • [14] Torjusen H., Lieblein G., Wandel M., Francis C.A. (2001) Food system orientation and quality perception among consumers and producers of organic food in Hedmark County, Norway. Food Quality and Preference, 12, 207-216.
  • [15] Wandel M., Bugge A. (1997) Environmental concern in consumer evaluation of food quality. Food Quality and Preference, 8, 1, 19-26.
  • [16] Ozimek I. (2003) Opinie konsumentów na temat istniejących zagrożeń związanych z żywnością, Żywienie Człowieka i Metabolizm, XXX, 3/4, 874-879.
  • [17] http://www.wda.co.uk/resources/Organicsresearchel .pdf
  • [18] http://www.uni-kiel.de/agrarmarketing/Lehrstuhl/econ.pdf
  • [19] Calker van K.J., Berensten P.B.M., Giesen G.W.J., Huirne R.B.M. (2005) Identifying and ranking attributes that determine sustainability in dutch dairy farming. Agriculture and Human Values, 22, 53-63.
  • [20] Koivisto Hursti U.-K., Magnusson M.K. (2003) Consumer perception of genetically modified and organic foods. What kind of knowledge matters? Appetite, 41, 207-209.
  • [21] http://www.intracen.org/mds/sector/organic/welcome.htm.
  • [22] http://www.organicmonitor.com/r2801 .htm
  • [23] Elliot J. (1995) Reconstructing the Environmental Education. Curriculum: Teachers' Perspectives. W: Environ-mental Learning for the 21st century, Ed. OECD, Centre for Education and Innovation, Head of Publications Service, Paris, 13-29.
  • [24] Newerli-Guz J., Smiechowska M. (2005) Ecological consciousness of farmers and the development of origin agriculture in the Framework of Agro-environmental Programmes of the European Union. Inżynieria Ekologiczna, 11, 108-110.
  • [25] http://www.ijhars.gov.pl/
  • [26] Łuczka-Bakuła W. (2004) Przeobrażenia na rynku żywności ekologicznej. Przemysł Spożywczy, l, 11-14, 17.
  • [27] Raynolds L.T. (2004) The Globalization of Organic Agro-Food Networks. World Development, 32, 5, 725-743.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000160018587
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.