PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 769 | 133-149
Tytuł artykułu

Eksport a rozwój przedsiębiorstw

Warianty tytułu
The Development of Enterprises vis-á-vis Export
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono motywy i bariery internacjonalizacji przedsiębiorstw. Analizę postaw przedsiębiorstw wobec eksportu przeprowadzono na podstawie badania grupy 75 małopolskich przedsiębiorstw (spółek kapitałowych).
EN
Export, in the traditional understanding of the term, constitutes the simplest method of entry of an enterprise with its product sold under its own brand onto a foreign market. Winning new markets is an expression of aspiration to growth and development, constituting an element of the enterprise’s hierarchy of goals. In this article, the authors attempt to identify factors that are an obstacle to the development of small and medium-sized enterprises within the framework of a strategy of internationalisation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
133-149
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Bilkey W J.,Tesar G., The Export Behavior of Smaller-sized Wisconsin Manufacturing Firms, „Journal of International Business Studies” 1977, Spring.
  • Bonaccorsi A., On the Relationship between Firm Size and Export Intensity, „Journal of International Business Studies” 1992, vol. 23, nr 4.
  • Bratnicki M., Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1997.
  • Calof J.L., The Impact of Size on Internationalization, „Journal of Small Business Management” 1993, vol. 31, nr 4.
  • Calof J.L., The Relationship between Firm Size and Export Behavior Revisited, „Journal of International Business Studies” 1994, vol. 25, nr 2.
  • Cavusgil ST., Knowledge Development in International Marketing, „Journal of International Marketing” 1993, vol. 6, nr 2.
  • Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004.
  • Dunning J., The Eclectic Paradigm of International Production: A Restatement and Some Possible Extensions, „Journal of International Business Studies” 1988, nr 19.
  • Employmemt Level Changes in Industry and Foreign Trade between Poland and the EU in the 1990s [w:] Eastern Enlargement as an All European Development Project, ed. W. Blass, Der Offentliche Sektor - Forschungsmemoranden, Vol. 29, Heft 2-3.
  • Gawlikowska-Hueckel K., Umiński S., Handel zagraniczny Małopolski. Metodologia badań oraz analiza obrotów w latach 2000-2004, UMWM, Kraków 2005.
  • Internationalisation of SMEs, „Observatory of European SMEs” 2003, nr 4.
  • Julien P.A., Joyal A., Deshaies L., SMEs and International Competition: Free Trade Agreement or Globalization, „Journal of Small Business Management” 1994, vol. 32, nr 3.
  • Katsikeas C.S., Morgan R.E., Differences in Perceptions of Exporting Problems Based upon Firm’s Size and Export Experience, „European Journal of Marketing” 1994, vol. 28,nr 5.
  • Kedia B.L., Chhokar J., Factors Inhibiting Export Performance of Firms: An Empirical Investigation, „Management International Review” 1986, vol. 26, nr 4.
  • Leonidou L.C., An Analysis of the Barriers Hindering Small Business Export Development, „Journal of Small Business Management” 2004, vol. 42, nr 3.
  • Leonidou L.C., Export Barriers: Nonexporters’ Perceptions, „International Marketing Review” 1995, vol. 12, nr 1.
  • Leonidou L.C., Katsikeas C.S., Piercy N., Identifying Managerial Influence on Exporting: Past Research and Future Directions, „Journal of International Marketing” 1997, vol. 6, nr 2.
  • Miesenbock K.J., Small Business and Exporting: A Literature Review, „International Small Business Journal” 1988, vol. 6.
  • Mittelstaedt J.D., Harben G.N., Ward W.A., How Small Is Too Small? Firm Size as a Barrier to Exporting from the United States?, „Journal of Small Business Management” 2003, vol. 41, nr 1.
  • Moini A.H., Barriers Inhibiting Export Performance of Small and Medium-sized Manufacturing Firms, „Journal of Global Marketing” 1997, vol. 10, nr 4.
  • Morawczyński R., Bariery eksportu małych i średnich przedsiębiorstw w województwie ma-łopolskim, rozprawa doktorska niepublikowana, AE w Krakowie, Kraków 2004.
  • Penc-Pietrzyk L, Strategie biznesu i marketingu, PSB, Kraków 1999.
  • Plawgo B., Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Orgmasz, Warszawa 2004.
  • Rabino S., An Examination of Barriers to Exporting Encountered by Small Manufacturing Companies, „Management International Review” 1980, vol. 20, nr 1.
  • Sharkey T.W., Lim J.-S., Kim K.I., Export Development and Perceived Export Barriers: An Empirical Analysis of Small Firms, „Management International Review” 1989, vol. 29, nr 2.
  • Wiktor J.W., Internacjonalizacja a marketing międzynarodowy. Przestanki rozwoju orientacji zagranicznej przedsiębiorstw [w:] Współczesne problemy marketingu międzynarodowego, red. J.W. Wiktor, Materiały I Sympozjum Marketingu Międzynarodowego, AE w Krakowie, Kraków 1998.
  • Zając C., Wybrane strategie rozwoju przedsiębiorstw w świetle współczesnych paradygmatów zarządzania, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław 2002, nr 951.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000159655469
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.