PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 1 | 85-95
Tytuł artykułu

Konsekwencje badań w zakresie ekonomiki oświaty dla praktyki zarządzania finansami publicznymi w szkole

Warianty tytułu
Research in educational economics. Ramifications of practice of school public finances
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono dysharmonię między realizowanym w Polsce sposobem finansowania zadań oświatowych w otwartym systemie oświaty, a coraz częściej sygnalizowaną w światowej ekonomice oświaty koniecznością powiązania nakładów z efektami edukacyjnymi. Sygnalizuje też obszary badań ekonomicznych w oświacie, kierunki w jakich zmierza wnioskowanie z owych badań, a także próbuje nakreślić potrzeby w zakresie przygotowania polskiej szkoły do sprostania spodziewanym wyzwaniom. (abstrakt oryginalny)
EN
The system of financing of educational activities in Poland is based on the own revenue of the territorial self-government units, supplemented with a part of educational general subvention and with the national budget allocations. The subvention is calculated with a 'per pupil' algorithm which is considered to be an educational bond in some publications of the World Bank. For contemporary economists and politicians it is crucial that the expenditures coming from the public funds should yield the best possible results, both in the dimension of pupils' didactic effects and in future benefits in the growth of human capital and Gross Domestic Product. The latest research shows that the public expenditure on education has little influence on pupils' didactic effects. Researchers have distinguished a few dozen social, sociological, economic, pedagogical and other factors which affect these effects in a no lesser degree than the expenditure. Therefore, it is important to examine these factors in the nearest future and utilize them to work out the most effective ways of allocation of the educational funds. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
85-95
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Bański J., Kowalski M, Śleszyński P.. (2004), Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkól podstawowych w 2002 r., Biuletyn "Badawczy CKE nr 2.
  • 2. Bartmańska A., (2006), Wartość dodana wyniku kształcenia w szkolnictwie brytyjskim, Biuletyn Badawczy CKE nr 8.
  • 3. Bartnik E. i in., (2007), Wyniki badania 2006 w Polsce - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA, Ministerstwo Edukacji Narodowej. Warszawa.
  • 4. Białecki I., (2007), Aspiracje zawodowe uczniów a wyniki egzaminów zewnętrznych, Biuletyn Badawczy CKE nr 13.
  • 5. Białecki I., Siemieńska R., (2007), Wpływ rodziny i grup rówieśniczych na wyniki egzaminów zewnętrznych, Biuletyn Badawczy CKE nr 12.
  • 6. Bielecki P., (2005), Bony edukacyjne. Granice urynkowienia edukacji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • 7. Checchi D., (2006), The economics of education: Human capital, family background and inequality, Cambridge University Press, Cambridge.
  • 8. Czapiewski K.Ł., Śleszyński P., (2007), Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych. Biuletyn Badawczy CKE nr 11.
  • 9. Education quality and economic growth. The International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank, Washington 2007.
  • 10. Federowicz M. (red.), (2007), Umiejętności polskich gimnazjalistów. Pomiar, wyniki, zadania tekstowe z. komentarzami, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
  • 11. Fiszbein A., (2001), Decentralizing education in transition societies. Case studies from Central and Eastern Europe, World Bank Institute.
  • 12. Grondas M., Żmijki J., (2004), Od czego zależą osiągnięcia szkolne uczniów? Biuletyn Badawczy CKE nr 2.
  • 13. Hammer J. S., (1996), The public economic of education, The World Bank. Washington.
  • 14. Hamułka J., (2007), Wpływ żywienia na wyniki w nauce, Biuletyn Badawczy CKE nr 13.
  • 15. Hanushek E.A., Wossmann L., (2007), The role of education quality In economic growth, World Bank Policy Research Working Paper 4122, Washington.
  • 16. Hanushek E.A., Welch F., (red.), (2006), Handbook of the Economics of Education. Vol. 1 and 2, North-Holland is an imprint of Elsevier, Amsterdam.
  • 17. Herczyński J., Herbs M., (2002), Pierwsza odsłona. Społeczne l terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianów szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Fundacja Klub Obywatelski, Warszawa.
  • 18. Jakubowski M., (2004), Male, średnie czy też duże? O wpływie liczby uczniów w klasie na jakość nauczania, Biuletyn Badawczy CKE nr 2.
  • 19. Jakubowski M., (2007), Wpływ czynników ekonomicznych na wyniki egzaminów zewnętrznych, Biuletyn Badawczy CKE nr 11.
  • 20. Jeżowski A., (2006), Ekonomika oświaty, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 21. Jeżowski A., (2007), Ekonomiczne determinanty efektywności w edukacji, PWSZ. Głogów.
  • 22. Jeżowski A., (2008a), Finansowanie zadań oświatowych w Polsce. Stan obecny i rekomendacje, Kontrola Państwowa nr 1.
  • 23. Jeżowski A., (2008b), Dylematy efektywności w edukacji, Samorząd Terytorialny nr 1/2008.
  • 24. Johnes G, (1993), The economics of education, The Macmillan Press Ltd., London.
  • 25. Johnes G., Johnes J. (red.), (2004), International Handbook on the Economics of Education, Edward Elgar Publishing Ltd., Cheltenham-Northampton.
  • 26. Kaczmarzyk M., Łaszczyca P. i in., (2007), Pleć a wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach województwa śląskiego, Biuletyn Badawczy CKE nr 13.
  • 27. Komunikat Komisji. Skuteczne inwestowanie: imperatyw dla Europy. Komisja Wspólnot Europejskich, Bruksela 2003.
  • 28. Kuzińska H., (2005), Finansowanie oświaty w Polsce. Realia i konieczne zmiany, Wydawnictwo WSPiZ. Warszawa.
  • 29. Marek J., (2007), Lokalizacja, wielkość i sposób zarządzania szkolą a wyniki egzaminów zewnętrznych, Biuletyn Badawczy CKE nr 11.
  • 30. Mytkowski D., (2007), Współczynniki określające uwarunkowania zróżnicowania osiągnięć edukacyjnych, Biuletyn Badawczy CKE nr 12/2007.
  • 31. Niemiecko B., (2004), Perspektywy badań psychologicznych, dydaktycznych, socjologicznych i politologicznych wspomagających system egzaminowania zewnętrznego, Biuletyn Badawczy CKE nr 1.
  • 32. Piwowarski R., (2007), Aktywność społeczno-kulturalna ucznia a wyniki egzaminów zewnętrznych, Biuletyn Badawczy CKE nr 12.
  • 33. Śleszyński P., (2004), Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002-2004, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
  • 34. West E.G., (1996), Education vouchers in practice and principle: a world survey, HCO Working Paper. Washington.
  • 35. Wieczorkowska G., (2007), Inteligencja ucznia a wynik egzaminu zewnętrznego, Biuletyn Badawczy CKE nr 13.
  • 36. Wossmann L., Schuetz G., (2006), Efficiency and equality in European education and training systems. European Commission & European Experts Network on Economics of Education (EENEE).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000158763527
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.