Warianty tytułu
Forms and Scope of Logistic Service at Trade Enterprises
Języki publikacji
Abstrakty
Autor twierdzi, że ostatnie lata przyczyniły się do przyjęcia założenia, że osiągnięcie przez przedsiębiorstwo sukcesu na rynku wymaga skoncentrowania się na tych obszarach działalności, w których ma ono przewagę nad konkurentami, czyli na tzw. kluczowych kompetencjach (np. kluczową kompetencją dla dystrybutora może być zestaw wysokiej jakości usług bezpośrednio związanych z budowaniem wartości dla klientów). Jednocześnie przedsiębiorstwo powinno rezygnować z realizacji we własnym zakresie funkcji obocznych z punktu widzenia strategii i misji, charakter współczesnej konkurencji nie pozwala bowiem na wiązanie zasobów i specjalizowanie się w różnych sferach funkcjonowania. W efekcie w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na przekazanie całości (lub przynajmniej części) obsługi logistycznej swych działań podwykonawcom zewnętrznym, czyli na outsourcing. W Polsce koncepcja outsourcingu znajduje się dopiero w początkowej fazie wdrażania do praktyki. Przedsiębiorstwa powoli zaczynają traktować outsourcing jako narzędzie walki konkurencyjnej, funkcjonują one bowiem w coraz bardziej złożonym i stale zmieniającym się otoczeniu.
Tough the trade enterprises operating in the Polish market for consumer goods start to treat logistic service of their activities as a tool for competitive struggle, nevertheless, the hitherto solutions in this area have been lagging as compared with foreign ones. In this article, the author discusses the results of empirical studies on the three groups of issues. The first relates to forms of logistic service and reasons for application thereof at trade enterprises. The second is quality of logistic infrastructure of domestic and foreign traders, and its impact on the standard of client (customer) servicing. The third is a scope of cooperation of trade enterprises with logistic service providers.
Twórcy
autor
Bibliografia
- M. Chaberek, Makro- i mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2002, s. 24-28.
- M. Christopher, H. Peck, Logistyka marketingowa, PWE, Warszawa 2005, s. 44-45.
- LTS. Ranking 2004, dodatek do "Rzeczpospolitej" z 23.06.2005.
- Słownik terminów logistycznych, "Businessman" 2000, nr 11.
- S. Tajer, Czynniki warunkujące wykorzystanie logistyki w procesach dystrybucji, materiały na konferencję naukową pt. Wyzwania dla dystrybucji na jednolitym europejskim rynku wewnętrznym. Szanse dla małych i średnich przedsiębiorstw, IRWiK, Warszawa 2004, s. 67.
- Usługi logistyczne, pod red. W. Rydzkowskiego, ILiM, Poznań 2004, s. 27.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000104718196