PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 4 - Islam we współczesnej Afryce | 303-322
Tytuł artykułu

Kobieta w islamie. Na przykładzie Senegalu jako nowoczesnego kraju muzułmańskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Woman in Islam. On An Example of Senegal As A Modern Muslim Country
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
In Senegal, where 94 per cent of the society are Muslims, the position of women differs from the most Islamic countries. The causes of this characteristic phenomenon are on the history, the religion, the philosophy and the pragmatism of Senegal. The fact that this country was for a very long time under different cultural and religious influences makes its people open-minded. Women participate in every field of activities. The main decisions in order to improve the situation of women, the equality of rights in the society, were taken since the Senegal's independence in 1960. That's why a Muslim woman in Senegal is able to carry out an active professional and social life, with keeping on her religious identity. There for the Senegalese society shows that Islam and modernity can exist in harmony. The Senegalese case shows also that Islam in Africa does not destroy native African culture.
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Abu-Rub H., Zabża B., Status kobiety w islamie, Wrocław 2002.
  • Bator J., Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, Warszawa 1998.
  • Elgozy G., Paradoksy reklamy. Perswazja legalna, Warszawa 1973.
  • Frątczak-Rudnicka B., Kobiety w reklamie - kobiety o reklamie, w: Portrety kobiet i mężczyzn, pod red. R. Siemieńskiej, Warszawa 1997.
  • Froelich J. C., Les Musulmans d'Afrique Noire, Paris 1962.
  • Minaret świata. Rozmowa o islamie. Z Ryszardem Kapuścińskim rozmawiają Wojciech Bonowicz i Lukasz Tischner, „Znak" styczeń 1998, nr 513.
  • Machut-Mendecka E., Kobieta bez zasłony. Muzułmanka w świetle wiary i kultury, w: Być kobietą w Oriencie, pod red. D. Chmielowskiej,
  • B. Grabowskiej i E. Machut-Mendeckiej, Warszawa 2001.
  • Machut-Mendecka E., Świetlista twarz muzułmanki, „Znak" styczeń 1998, nr 513.
  • Mizielińska J., Kobieta jako przedmiot i podmiot reklamy, w: Od kobiety do mężczyzny i z powrotem - rozważania o płci w kulturze, pod red. J. Brach-Czainy, Białystok 1997.
  • Mrozek A., Islam a naród w Afryce. Somalia, Sudan, Libia, Warszawa 1973.
  • Prasa poradnikowa, „Magazyn Ekstra" (bezpłatny dodatek do miesięcznika „PRESS") 2005, nr 3.
  • Spencer Trimingham J., The Islam in Sudan, London-New York-Toronto 1949.
  • Sylla S. N., Femmes et politique au Senegal. »Contribution a la reflexion sur la participation des femmes senegalaises a la vie politique de 1945 a 2001«, Paris 2001.
  • Thoraval Y., Słownik cywilizacji muzułmańskiej, tłum. z języka francuskiego P. Latko, Katowice 2002.
  • Wasilewska M., Wzory kobiet w reklamie telewizyjnej, w: Portrety kobiet i mężczyzn, pod red. R. Siemieńskiej, Warszawa 1997.
  • Wiebke W., Kobieta w islamie, Warszawa 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.desklight-d02d144c-4040-4059-ba7a-3c4ac2135b13
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.