Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 14 | 215-227
Tytuł artykułu

O potrzebie zmiany w kształceniu przyszłych doradców

Warianty tytułu
EN
About Changing Needs in Students’ Counselling Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The paper demonstrates preliminary conclusions of the research conducted with participation of the students of the University of Zielona Góra in the second half of the school term in 2012. The research concerned mutual cooperation between the counselors themselves as well as the clients’ perception of their services and professional roles. The purpose of this study was to investigate the attitudes of counsellors to their work. The author was interested in what the counsellors are doing, how they perform the duties imposed on them and also if the counsellors are aware of these aims. The researcher was interested in finding by the counsellors the difficulties in their work and the ways they developed to cope with them. The study consisted in gathering the counsellors’ opinions from two provinces of Poland, Lubuskie and Lower Silesia. The consultants were employed in different institutions like, for example, student and adult career centers, counselling facilities and schools. Altogether there were 37 people. The counsellors were asked about what their day job is and what exactly they do, what they know about the effects of their work, who they work with and why, what is difficult for them, how they cope with difficulties at work. The author’s comments on the research and conclusions are based on his professional experience in a special career counselling and guidance cooperation working team in the Lubuskie Province. The author intended to limit himself to two issues only, and these are: cooperation and integration of counsellors and their responding to their clients’ needs. He describes unsatisfactory state in this regard. In the final part the author formulates the thesis for changes in the way the education of counsellors and social work students is conducted, which in his opinion would facilitate the realization of their future professional practice tasks.
Rocznik
Tom
14
Strony
215-227
Opis fizyczny
Daty
wydano
2013
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra, Poland, m.szumigraj@ips.uz.zgora.pl
Bibliografia
  • Andrysiak A., Bogaczyk D., Kluj B., Krasowska K., Twardowska K., Raport ze spotkania roboczego Forum Poradnictwa Zawodowego województwa lubuskiego zorganizowanego w ODN w Zielonej Górze 29-30.06.2009 r., [w:] Całożyciowe poradnictwo zawodowe w ramach Lubuskiego Paktu na Rzecz Zatrudnienia, red. Z. Wołk, Zielona Góra 2009.
  • Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
  • Kargulowa A., Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie, Wrocław 1996.
  • Kosco J., Rapos., I., Rybarova E., Współczesna psychologia rozwojowa a psychologia „drogi życiowej”, [w:] Materiały do nauczania psychologii, S. II, t. 8, Warszawa 1978.
  • Siarkiewicz E., Trębińska-Szumigraj E., Zielińska-Pękał D., Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców, Kraków 2012.
  • Szumigraj M., Byłyśmy naiwne – o doświadczeniu klientów poradnictwa zawodowego, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, red. E. Siarkiewicz, Zielona Góra 2004.
  • Szumigraj M., Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Warszawa 2011.
  • Szumigraj M., Zastosowanie metody dokumentarnej w badaniach poradoznawczych, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2008, t. 9, red. M. Olejarz.
  • Trawkowska D., Działania pozorne w ośrodkach pomocy społecznej – przyczyny i skutki, „Praca Socjalna” 2009, nr 2.
  • Wierzchowska-Szymanek A., Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w okresie transformacji doradztwa zawodowego, [w:] Pedagogika pracy – doradztwo zawodowe, red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. Żurek, Radom 2005.
  • Witwicka-Dudek A., Proces formalizowania Dolnośląskiej Sieci Biur Karier, [w:] Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, red. E. Siarkiewicz, B. Wojtasik, Wrocław 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
ISSN
2084-2740
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.desklight-4e7ad626-d148-4f38-8d07-939a9a0fac63
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.