Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 58 | 4 | 259 - 275
Tytuł artykułu

COPING STRATEGIES AND POST-TRAUMATIC GROWTH IN PARAMEDICS: MODERATING EFFECT OF SPECIFIC SELF-EFFICACY AND POSITIVE/NEGATIVE AFFECTIVITY

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the study was to identify relations between coping strategies applied in a situation of confrontation with stressful situation and post-traumatic growth (PTG) in the group of paramedics, and to analyse moderating effects of specific self-efficacy and affectivity. Sample: 62 paramedics, between age 21-53 (M = 35.91, SD = 8.97). Methods: Posttraumatic Growth Inventory PTGI (Tedeschi & Calhoun, 1996); Multidimensional coping inventory, COPE (Carver, Scheier, & Weintraub, 1989); The General Self-Efficacy Scale, GSES (Jerusalem & Schwarzer, 1981); Positive and Negative Affect Scale, PANAS (Watson, Clark, & Tellegen, 1988). Results: Rate of the total PTG in the sample indicates the presence of PTG at the average. We found positive relations between coping strategies: active coping, planning, suppression of competing activities, restraint coping, seeking social support – instrumental, use of emotional social support, religious coping, focus on and venting of emotions, behavioural disengagement, substance abuse (smoking) and PTG; we identified moderation effects of self-efficacy and positive affectivity on the relation between coping and PTG.
Czasopismo
Rocznik
Tom
58
Numer
4
Strony
259 - 275
Opis fizyczny
Twórcy
  • Department of Psychological Sciences, Faculty of Social Sciences and Health Care Constantine the Philosopher University in Nitra, Kraskova 1, 94974 Nitra, Slovak Republic, ejurisova@ukf.sk
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.cejsh-bfbfc5df-00f1-4d7a-8ac4-e0d44c568b9f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.