PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | R. 18, nr 1-2 | 26--36
Tytuł artykułu

Osoby starsze a miejski transport publiczny : problemy i bariery mobilności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Older people and city public transport : problems and barriers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Wobec prognoz demograficznych, wskazujących konsekwentnie na problem starzenia się społeczeństwa, warto przyjrzeć się problemowi mobilności osób starszych. Ocenia się bowiem, ze obecnie osoby starsze stanowią około 30% pasażerów, a w ciągu 20 lat odsetek ten wzrośnie do 50% [6], Jest to najbardziej niejednolita grupa - różniąca się preferencjami, poziomem sprawności, stanem zdrowia czy trybem życia. Jest to także najbardziej dotknięta uprzedzeniami grupa społeczna – zazwyczaj lekceważona, spychana na margines. Przemiany demograficzne i rosnąca długość życia niosą dla sektora transportu publicznego konieczność zmiany dotychczasowego myślenia w odniesieniu do planowania i zarządzania siecią transportu publicznego, polegającą na zwróceniu większej uwagi problem osób starszych ze szczególnym podkreśleniem tego, że jak pokazują badania, te osoby pasażerami komunikacji miejskiej nie są.
EN
An aging society requires a fresh look on the problem of older people mobility. It is not easy as they are not forming a heterogeneous group - differing in preferences, life styles or health status. It is also so far a most neglected and affected by discrimination social group. This should change as it is forecasted that in 20 years older people are likely to represent even 50% of all public transport passengers. The biggest challenge so far is related to the fact that older people against expectations are in majority car users.
Wydawca

Rocznik
Strony
26--36
Opis fizyczny
Bibliogr. 17 poz., il., rys., wykr.
Twórcy
  • Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Bibliografia
  • 1. 60+ London Oyster photocard: https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/adult-discounts-and-concessions/60-london-oyster?intcmp=1763 (dostęp: 12.01.2017 r.).
  • 2. Decker B., Braun M., Keeping the Elderly mobile, Training activities in the AENEAS Project, CIVITAS - training on social inclusion, 22 March 2012: http://www.eltis.org/sites/eltis/fi- les/5_Focus_on_target_group_The_Elderly_-_Marcel_Braun_ Alleen-lezen_l.pdf: (dostęp: 12.01.2017 r.).
  • 3. Dyr T., Europejska polityka transportowa na pierwszą połowę XXI wieku, „Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe" 2011, nr 10.
  • 4. Dyr T., Kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej w drugiej dekadzie XXI wieku, „Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2010, nr 11.
  • 5. Dyr T., Ożóg M., Uwarunkowania rozwoju transportu w Unii Europejskiej, „Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe" 2010, nr 1-2.
  • 6. Gasteiner A., Age-friendly public transport, Salzburg AG: http://www.cor.europa.eu/en/events/forums/Documents/gasteiner.pdf (dostęp: 12.01.2017 r.).
  • 7. Growing Older, staying mobile. Transport needs of an ageing society. Collaborative Project TPT.2011.1-2. Transport needs for an ageing society FP7- TPT-2011-RTD-1 Grant Agreement Number 284924, Deliverable D4.1 Older People and Public Transport, 2012.
  • 8. How to respond when dementia causes unpredictable behaviors: http://www.alz.org/national/documents/brochure_behaviors.pdf (dostęp: 12.01.2017 r.).
  • 9. Older People and Public Transport. Challenges and Chances of an Ageing Society, Rupprecht Consult, August 2007.
  • 10. Older people experience of travel in London, Transport for London, June 2009.
  • 11. Pozostać mobilnym. Poradnik dotyczący zarządzania mobilnością w starzejących się społeczeństwach, AENEAS, Szentendre 2011.
  • 12. Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, Dz. Urz. WE L 315 z 3.12.2007, s. 14-41.
  • 13. The 2009 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the EU-27 Member States (2008-2060), European Communities, 2009.
  • 14. Traveling with Dementia: https://www.alz.org/documents/centralcoast/Safety_24_Traveling_with_Dementia.pdf (dostęp: 12.01.2017 r.).
  • 15. Why it takes 13.75 hours of minimum wage work to earn a Metrocard in New York, „The Guardian", 29 September 2014.
  • 16. World report on ageing and health, World Health Organization 2015.
  • 17. www.age-platform.org (dostęp: 12.01.2017 r.).
Uwagi
PL
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-fd7a4fe4-f8cc-4c13-8396-2965be3edd4c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.