Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3 | 993--1001, CD 1
Tytuł artykułu

Niekonwencjonalne systemy przeniesienia napędu w szynowych lokomotywach górniczych LDS-80 i LZS-150

Autorzy
Warianty tytułu
EN
Unconventional drive transmission systems used in LDS-80 i LZS-150 rail mining locomotives
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Transport urobku i materiałów, jak również przewożenie ludzi do miejsc pracy jest jednym z najważniejszych procesów realizowanych w podziemnych zakładach górniczych. Odbywa się on w warunkach zagrożenia metanowego oraz zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, co wymusza stosowanie odpowiednio bezpiecznych rozwiązań technicznych. Umożliwienie stosowania silników spalinowych do napędów samojezdnych maszyn górniczych w podziemiach kopalń węgla, w potencjalnie wybuchowej atmosferze, było zasadniczym przełomem, który skutkował zwiększeniem efektywności transportu. W wyrobiskach poziomych zaczęto stosować lokomotywy spalinowe, a w wyrobiskach nachylonych kolejki podwieszone lub spągowe. Lokomotywy torowe są oferowane przez wielu producentów polskich i zagranicznych. Z reguły są to konstrukcje jednobryłowe, wyposażone w dwa zestawy kołowe. W Instytucie Techniki Górniczej KOMAG opracowano innowacyjne układy przeniesienia napędu w trój bryłowych lokomotywach LDS-80 oraz LZS-150. Sposoby rozwiązania tych napędów oraz wynikające z nich zalety przedstawiono w niniejszym artykule.
EN
Transportation of coal run-of-mine and materials, as well as transportation of people to workplaces is one of the most important process in underground mine. It takes place under the risk of methane and coal dust explosion hazard, which requires special protection. A possibility of using the diesel engine to drive self-propelled mining machines in coal mines underground, in a potentially explosive atmosphere, was the breakthrough, which resulted in increase of transportation effectiveness. Diesel locomotives started to be used in horizontal workings, while suspended monorails and floor-mounted railways - on inclined workings. Many Polish and foreign manufacturers offer rail locomotives. These are mainly monolithic structures equipped with two wheel sets. In the KOMAG Institute of Mining Technology the innovative methods for drive transmission and innovative three-body design for LDS-80 and LZS-150 locomotives were applied. Important details of technical solutions as well as advantages and functional properties of the locomotives, resulting from these solutions, are presented and discussed.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
993--1001, CD 1
Opis fizyczny
Bibliogr. 3 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Instytut Techniki Górniczej KOMAG 44-101 Gliwice ul. Pszczyńska 37
Bibliografia
  • 1. Michalak R, Brzeżański Z.: Zastosowanie rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo eksploatacji w rodzinie lokomotyw produkcji FMG Pioma S.A. II Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo pracy urządzeń transportowych w górnictwie, , Ustroń, 8-10 listopada 2006, s. 34-42.
  • 2. Drwięga A., Pieczora E., Suffner H., Janas S.: Nowoczesne maszyny transportowe pracujące w kopalniach węgla kamiennego i przewidywane kierunki ich rozwoju. Masz. Gór. 2007 nr 4.
  • 3. Zasadni W., Żyrek L., Rusinek J., Frączek J.: Innowacyjne rozwiązania w systemach transportu kolejkami z napędem własnym. Materiały na konferencję: XXIV Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2015, Kraków, 23-27 lutego 2015 s. 1-10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-d3b39546-b382-4334-9a19-316b9ed64527
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.