Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Nr 18 | 203--214
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy typu LCCA do oceny wariantów modernizacji mostów

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
The application of LCCA for an evaluation of bridge rehabilitation concepts
Konferencja
Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów : XXIV seminarium (3-4.06.2014; Poznań, Polska)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Jednym z narzędzi służących do oceny stopnia wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju w mostownictwie jest ekonomiczna analiza cyklu życia (LCCA, ang. Life Cycle Cost Analysis) [1], Analiza pozwala na oszacowanie kosztów generowanych w ciągu całego życia obiektu mostowego, obejmującego cztery kolejno następujące po sobie fazy, tj.: pozyskanie surowców (wydobycie, przetwarzanie), produkcję (wytworzenie prefabrykatów, półproduktów, montaż konstrukcji), użytkowanie (eksploatacja, utrzymanie) oraz końcowe zagospodarowanie (rozbiórka, recykling, utylizacja odpadów). We wszystkich fazach występuje także dostawa i zużycie energii, natomiast w niektórych fazach i pomiędzy nimi występuje transport. W każdej fazie poszczególne, charakterystyczne dla niej procesy generują określone koszty. Analiza typu LCCA stosowana jest m.in. do porównywania różnych wariantów konstrukcyjnych, materiałowych lub technologicznych w kontekście spełnienia przez nie zasad zrównoważonego rozwoju. Przykładowe zastosowanie ekonomicznej analizy cyklu życia do oceny wariantów modernizacji stalowego mostu kratowego opisano w niniejszej pracy.
EN
The application of LCCA - life cycle costs analysis for a bridge rehabilitation case study is the subject of the paper. The comparative analysis of costs spent in the whole life of a bridge for three variants of its rehabilitation has been carried out. The bridge rehabilitation with the use of the RC deck, steel deck and sandwich plate deck (composite) has been considered in the study. The analysis clearly reveals, that life cycle costs is the least in the case of composite deck. Only the whole life cycle cost analysis could prove, that the application of advanced materials/products/technologies in bridge construction and rehabilitation leads up towards the sustainable development.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
203--214
Opis fizyczny
Bibliogr. 8 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Promost Consulting, Rzeszów
autor
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • [1] Siwowski T., Propozycja zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju w modernizacji mostu, Drogi i Mosty 7 (3), s. 55-91, 2008.
  • [2] Ehlen M.A., Marshal H.E., The economics of new-technology materials: a case study of FRP bridge decking. Report No. NISTIR 5864, Gaithersburg, USA, National Institute of Standards and Technology, 1996.
  • [3] Ehlen M.A., BridgeLCC 2.0 users manual. Life-cycle costing software for preliminary design of bridges, Gaithersburg, USA, National Institute of Standards and Technology, 2003.
  • [4] Kennedy D.J.L., Dorton R. A., Alexander S.D.B., The Sandwich Plate System For Bridge Decks, Pittsburgh, USA, Proceedings of the 19th Annual International Bridge Conference, 1BC-02-10, 2002.
  • [5] Kennedy S. J., Kennedy D. J. L., Dorton R. A., Wright D. G., Vincent, R. B., A true innovation: Steel plates with a structural elastomer core, Kruger National Park, South Africa, Proceedings of the 5th International Conference on Composite Construction in Steel and Concrete V, 2004.
  • [6] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 t.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, Dz.U. z 2000 r., nr 63, poz. 735.
  • [7] Szrajber J., Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych, Warszawa, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 2006.
  • [8] Siwowski T., Pomosty drogowe, Magazyn Autostrady, 4, 10 (2006) s. 30-38 (część I), 4, 11 (2006) 67-72 (część II).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-d38d30e9-cbe1-42b7-b3f7-f9228c442432
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.