PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Vol. 11, No. 1 | 68--78
Tytuł artykułu

The influence of market orientation on innovation type and enterprise performance

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Wpływ orientacji rynku na typ innowacji i wydajność przedsiębiorstwa
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This research aims to investigate the influence of the orientation of market on the relationship between type of innovation and the company performance with furniture industry in the context of feast in Solo Raya, Central Java, Indonesia. The population is the owner or manager of furniture in micro scale, small and medium-sized enterprises (SMEs) in Solo Raya. Total of sample is 200 respondents. The analysis techniques using Structural Equation Modeling (SEM). The conclusions are proactive market effect on the orientation of different type of innovation in companies: organizational innovation, process of innovation, marketing innovation and product innovation. Responsive market orientation impact on organization innovation and marketing innovation, but not indicating the presence of the effect on process innovation and product innovation. Organizational innovation, the process of innovation, as well as product innovation of its effect on the achievement of the performance of innovative, while marketing innovation not indicating the presence of the effect on the performance of innovative. Responsive market orientation and proactive market orientation shows that there has been an influence upon the achievement of the performance of innovative.
PL
Niniejsze badanie ma na celu określenie wpływu orientacji rynku w relacji między typem innowacji i wydajnością firmy z branży meblarskiej w kontekście święta w Solo Raya w Indonezji (Jawa Środkowa). Populacja to właściciel lub kierownik firmy meblarskiej w skali mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Solo Raya. Całkowita próba liczy 200 respondentów. Techniki analityczne wykorzystują modelowanie równań strukturalnych (SEM). Reasumując rynek proaktywny wpływa na orientację innego rodzaju innowacji w firmach: innowacji organizacyjnych, procesu innowacji, innowacji marketingowych i innowacji produktów. Reaktywna orientacja rynku wpływa na innowacyjność organizacji i innowację marketingową, ale nie wskazuje na obecność wpływu na innowację w zakresie procesu i produktu. Innowacje organizacyjne, proces innowacji, jak i innowacyjność produktu mają wpływ na osiągnięcie wydajności innowacyjnej, podczas gdy innowacje marketingowe nie wskazują na obecność wpływu na wydajność innowacyjną. Reaktywna orientacja rynkowa i proaktywna orientacja rynkowa pokazują, że nastąpił wpływ na osiągnięcie wydajności innowacyjnej.
Wydawca

Rocznik
Strony
68--78
Opis fizyczny
Bibliogr. 28 poz., tab.
Twórcy
autor
  • Faculty of Economics and Business, UNS, Surakarta, Central Java, Indonesia
Bibliografia
  • • Asmindo, 2008, Overview of Indonesia furniture and handycraft industry, [Available at: http://www.asmindo.org/ (8 January 2013)].
  • • Atuahene-Gima K., 1996, Market orientation and innovation, “Journal of Business Research”, 35.
  • • Baer M., Frese M., 2003, Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and girm performance, “Journal of Organisational Behavior”, 24.
  • • Bodlaj M., 2010, The impact of a responsive and proactive market orientation on innovation and business performance, “Economic and Business Review”, 12(4).
  • • Damanpour F., 1991, Organizational innovation: a meta-analysis of effects of determinants and moderators, “Academy of Management Journal”, 34 (3).
  • • Damanpour F., Evan W.M., 1984, Organisational innovation and performance: the problem of “organisational lag”, “Administrative Science Quarterly”, 29(3).
  • • Ferdinand A.T, 1991, An Analisis of Marketing Instruments in the Competitive Market an Applied Study of the Japanese Automobile Industry, the Hikone Ronso, “Journal of Economic Society”, Japan, Shiga University.
  • • Grinstein A., 2008, The effect of market orientation and its components on innovation consequences: a meta-analysis, “Journal of the Academy of Marketing Science”, 36(2).
  • • Gunday G., Gunduz U., Kemal K., Lutfihak, 2010, Alpkanb effects of innovation types on firm performance, The scientific and technological research council of Turkey.
  • • Han J.K., Kim N., Srivastava R.K., 1998, Market orientation and organisational performance: is innovation the missing link? “Journal of Marketing”, 62(4).
  • • Hult G.T.M., Hurley R.F., Knight G.A., 2004, Innovativeness: its antecedents and impact on business performance, “Industrial Marketing Management”, 33(5).
  • • Hult G.T., Ketchen Jr.,D.J., 2001, Does market orientation matter? A test of the relationship between positional advantage and performance, “Strategic Management Journal”, 22.
  • • Ittner C.D., Larcker D.F., 1997, The performance effects of process management techniques, “Management Science”, 43.
  • • Jensen B., Harmsen H., 2001, Implementation of success factors in new product development – the missing links? “European Journal of Innovation Management”, 4(1).
  • • Johannessen J., Olsen B., Lumpkin G.T., 2001, Innovation as newness: what is new, how new, and new to whom? “European Journal of Innovation Management”, 4(1).
  • • Kirca A.H., Jayachandran S., Bearden W.O., 2005, Market orientation: a meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance, “Journal of Marketing”, 69(2).
  • • Knott A.M., 2001, The dynamic value of hierarchy, “Management Science”, 47.
  • • Li H., Atuagene-Gima K., 2001, Product innovation strategy and the performance of new technology ventures in China, “Academy of Management Journal”, 44(6).
  • • Lin C.Y., Chen M.Y., 2007, Does innovation led to performance? An empirical study of SMEs in Taiwan, “Management Research News”, 30(2).
  • • Marcus A.A., 1988, Responses to externally induced innovation: Their effects on organizational performance, “Strategic Management Journal”, 9.
  • • Narver J.C., Slater S.F., 1990, The effect of a market orientation on business profitability, “Journal of Marketing”, 54(4).
  • • Narver J.C., Slater S.F., MacLachlan D.L., 2004, Responsive and proactive market orientation and new-product success, “Journal of Product Innovation Management”, 21 (5).
  • • OECD, 2005, Oslo Manual: Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data. Paris.
  • • Olson C.A., Schwab A., 2000, The performance effects of human resource practices: the case of interclub networks in professional baseball, 1991-1940, “Industrial Relations” 39.
  • • Subramanian A., Nilakanta S., 1996, Organisational innovativeness: Exploring the relationship between organisational determinants of innovation, types of innovations, and measures of organisational performance, “Omega”, 24(6).
  • • Walker R.M., 2004, Innovation and organizational performance: Evidence and a research agenda, Advanced Institute of Management Research, Working Paper, No. 002.
  • • Whittington R., Pettigrew A., Peck S., Fenton E., Conyon M., 1999, Change and complementarities in the new competitive landscape: A European panel study, 1992-1996, “Organisation Science”, 10.
  • • Zhang J., Duan Y., 2010, The impact of different types of market orientation on product innovation performance: Evidence from Chinese manufacturers, „Management Decision”, 48(6).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-c4063ca9-70db-4268-a804-8ecf5cf2d8b0
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.