PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | Vol. 18, No. 1 | 483-490
Tytuł artykułu

Simulative comparison of the traction properties of Daewoo Lublin 3 Mi van with particular types of gearbox

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
A problem of comparing the traction properties of Daewoo Lublin 3 Mi van with respective types of gearbox has been taken up in the paper. There were three gearbox types: TS5-21, PD.97 and ZF. These properties were concluded based on vehicle traction graph. They included: reaching the reserve driving force in respective gears, obtaining accelerations, overcoming the resistances to motion (rolling resistance, air resistance and grade resistance) as well as achieving the maximum speed. Vehicle traction diagram has been made based on the torque curve of Andoria 4CTi90 engine external characteristics obtained on engine test bed in a direct way using an AVL eddy current brake. The engine was supplied with a complete fuel dose and loaded with the resistance torque produced by engine brake. The characteristics was performed every 200 rpm from 1000 rpm to maximum revolutions and the other way from maximum revolutions to 1000 rpm every 200 rpm. The torque characteristics points were determined as a mean value obtained from these two measurements. After considering the data from engine external characteristics, vehicle information (including, among others, respective gear ratios and final drive ratio, under-the-bonnet power loss coefficient, and dynamic wheel radius) and the resistances to motion, a vehicle traction diagram of Daewoo Lublin 3 Mi van was made for three types of gearboxes. Based on this, the authors found that a Daewoo Lublin 3 Mi van equipped with ZF gearbox is the best from the point of view of traction properties.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Strony
483-490
Opis fizyczny
Bibliogr. 11 poz., rys.
Twórcy
  • Western Pomeranian University of Technology in Szczecin Department of Automotive Vehicles Operation Al. Piastów 17A / Room 308A, 70-310 Szczecin tel. +48 91 4494045, keps@zut.edu.pl
Bibliografia
  • [1] Dębicki, M., Teoria samochodu. Teoria napędu, WNT, Warszawa 1976.
  • [2] Lisowski, M., Ocena własności trakcyjnych samochodu Jelcz 317 wyposażonego w silnik SW-680 z różnymi systemami doładowania, MOTROL, Lublin 1999.
  • [3] Lisowski, M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Politechnika Szczecińska, Szczecin 2003.
  • [4] Luft, S., Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa 2006.
  • [5] Prajwowski, K., Kupczyński, T., Załoga, D., Kępiński, J., Elastyczność silnika Andoria 4CTi90. Zagadnienia konstrukcji i eksploatacji maszyn i pojazdów, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2010.
  • [6] Prochowski, L., Mechanika ruchu, WKiŁ, Warszawa 2007.
  • [7] Radziwanowicz, A., Szpica, D., Konstrukcja skrzyni biegów opartej o przekładnię CVT. Zagadnienia konstrukcji i eksploatacji maszyn i pojazdów, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2010.
  • [8] Siłka, W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa 2002.
  • [9] Wajand, J. A., Wajand, J. T., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa 2005.
  • [10] Instrukcja napraw silników 4C90, 4 CT90-1, WSW Andoria, Andrychów 2002.
  • [11] Intrall. Instrukcja obsługi Lublin 3, Lublin 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BUJ8-0008-0069
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.