PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 5, nr 9 | 148-155
Tytuł artykułu

Popioły lotne dla drogownictwa w świetle aktualnych wymagań normowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Fly ash for road construction in the light of current standard requirements
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Jednym z głównych odpadów energetycznych są popioły lotne ze spalania węgli w kotłach energetycznych. Od lat podejmuje się próby wielokierunkowego zastosowania gospodarczego tych odpadów. Wykorzystanie popiołów lotnych jest uwarunkowane spełnieniem wymagań w zakresie parametrów jakościowych, zależnych od poszczególnych zastosowań. Ich zagospodarowanie przejął przemysł materiałów budowlanych, chociaż w ostatnich latach coraz większe znaczenie zaczyna odgrywać również wykorzystanie popiołów lotnych w drogownictwie. Popioły lotne od poszczególnych dostawców mogą nie spełniać wymagań określonych w normach PN-EN 450-1: Popiół lotny do betonu i PN-S-96035: Drogi samochodowe. Popioły lotne. Dla tych popiołów lotnych należy znaleźć inne zastosowanie, na przykład mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Wymagania dla popiołów lotnych stosowanych do tych mieszanek określa norma PN-EN 14227-4: Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Specyfikacja: Część 4: Popioły lotne do mieszanek. W artykule przedstawiono wyniki badań popiołów lotnych krzemionkowych i wapniowych pochodzących z różnych typów palenisk. Właściwości badanych popiołów porównano z wymaganiami głównych norm dotyczących popiołów lotnych, a w szczególności normy PN-EN 14227-4 i na tej podstawie dokonano ich oceny pod kątem przydatności do mieszanek związanych spoiwem hydraulicznym.
EN
The article concerns identification of physical and chemical properties of the national fly ashes originating from combustion of culm, lignite and co-burning of hard coal with biomass. The fly ashes were evaluated in intention to apply them as hydraulically bound mixtures for building roads,airport runways and other areas of communication in accordance with standard PN-EN 14227-4. The purpose of the study was to recognize current binding standard regulations concerning materials for roads construction, especially focusing on new European standard EN 14227-4 which describes in particular the physical and chemical properties of fly ashes that could be used in the production of mixtures for road construction.
Wydawca

Rocznik
Strony
148-155
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz.
Twórcy
autor
autor
  • Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych w Warszawie, Oddział Inżynierii Procesowej Materiałów Budowlanych, Opole.
Bibliografia
  • [1] Galos K., Eliasz - Bocheńczy k A., Źródła i użytkowanie popiołów lotnych ze spalania węgli w Polsce, „Gospodarka Surowcami Mineralnymi” 2005, t. 21, z. 1.
  • [2] Szczygielski T., Uboczne produkty spalania w drogownictwie. Normy a aprobaty techniczne, „Autostrady” 2009, nr 10.
  • [3] Wymagania techniczne WT -5 2010: Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych.
  • [4] Norma PN-EN 14227-4:2005: Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym – Specyfikacja. Część 4: Popioły lotne do mieszanek.
  • [5] Norma PN-S-96035:1997: Drogi samochodowe. Popioły lotne.
  • [6] PN-EN 14227-14: 2006: Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Specyfikacja. Część 14: Grunty stabilizowane popiołami lotnymi.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BTB6-0004-0044
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.