PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | R. 79, nr 10 | 768-771
Tytuł artykułu

Optimization of electrical converters using evolutionary algorithms

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
PL
Optymalizacja przetworników elektromechanicznych przy użyciu algorytmów ewolucyjnych
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
This paper presents the application of Evo-lutionary Algorithm (EA) to design optimization of two types of electrical converters. In the first part of the work an optimization of low-power transformer is presented. The optimization procedure is coupled to the circuit-field model of a transformer, and the object is to maximize the overall efficiency. The modified objective function with internal penalty functions is defined for the purpose of considering functional constraints existing. The results obtained show that whole mass and dimensions of the transformer core can be significantly reduced without any loss of overall efficiency. Second part of this work deals with the application of the optimization procedure based on an EA to reduction of the cogging torque in a brushless dc permanent magnet motor by shape optimization of permanent magnet. Using the optimization procedure the cogging torque was reduced over thirty times with only slight decrease of average torque.
PL
W pracy przedstawiono zastosowanie algorytmu ewolucyjnego do optymalizacji konstrukcji dwóch wybranych typów przetworników elektromechnicznych. W pierwszej części pracy przedstawiono algorytm maksymalizacji sprawności jednofazowego transformatora separacyjnego. Procedura optymalizacyjna została sprzężona z modelem obwodowo-polowym transformatora. W celu uwzględnienia więzów funkcjonalnych, zastosowano metodę zmodyfikowanej funkcji celu z wewnętrznymi funkcjami kary. W wyniku optymalizacji otrzymano konstrukcję o zredukowanych wymiarach oraz pomniejszonej masie. Druga część pracy jest poświęcona redukcji momentu pochodzącego od zębów w małym silniku bezszczotkowym wzbudzanym magnesami trwałymi. Zaproponowano podejście umożliwiające ponad trzydziestokrotną redukcję amplitudy momentu od zębów przy nieznacznym pomniejszeniu średniej wartości momentu elektromagnetycznego generowanej przez silnik.
Wydawca

Rocznik
Strony
768-771
Opis fizyczny
Bibliogr. 7 poz., rys., wykr.
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BPOC-0007-0008
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.