PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | Nr 1 | 55-73, 173--191
Tytuł artykułu

Badania wpływu osadów na zużycie zaworu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Research on the influence of carbon deposits upon valve wear
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono analizę wpływu obecności osadów na zaworach rozrządu silnika spalinowego na zużycie tych zaworów. Celem przeprowadzonych badań było rozpoznanie procesu osadzania się nagaru na zaworach silnika spalinowego oraz oszacowanie współczynnika oporów ruchu podczas ślizgania się przylgni zaworu po przylgni gniazda w warunkach występowania nagaru. Omówiono na podstawie przeglądu literatury wpływ smarowania, powstawania osadów i obracania się zaworów na ich zużycie. Przeanalizowano wpływ paliwa na tworzenie się osadów, stężenie masowe cząsteczek tych osadów. Przedstawiono mechanizmy osadzania się cząsteczek na powierzchni przylgni zaworu wylotowego, mechanizmy narastania osadu. Przeanalizowano prędkość osadzania cząsteczek i zjawisko złuszczania osadu. Przedstawiono model zużycia zaworu oraz stanowisko do badania momentu tarcia między stalową kulką i płaską stalową próbką, pokrytą warstwą osadu. W artykule zamieszczono także wyniki badań eksperymentalnych oraz wyciągnięte wnioski.
EN
An analysis of the influence of carbon deposits on valves in the combustion engine upon the wear of such valves has been presented in this paper. The objective of the research work carried out was to get to know the process of carbon deposition on valves in the IC engine and to estimate the coefficient of friction at the valve face sliding over the valve seat when the carbon deposits exist on the valve and seat faces. The influence of lubrication, formation of carbon deposits, and valve rotation upon valve wear has been discussed, based on literature review. The influence of fuel on the deposition and mass concentration of carbon particles has been analyzed. The mechanisms of carbon deposition and build-up on the outlet valve head and seat faces have been presented. The deposition rate and deposit scaling phenomenon have been analyzed. The model of valve wear and a test rig for the measurement of values of the moment of friction between a steel ball and a plane specimen coated with a layer of carbon deposit have been shown. The paper also includes experimental test results and conclusions of the work carried out.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
55-73, 173--191
Opis fizyczny
Bibliogr. 36 poz., il.
Twórcy
  • Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechnika Łódzka
autor
  • Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechnika Łódzka
  • Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • [1] Wiles H. M.: Gas engines valve and seat wear, SAE Paper 650393, 1965.
  • [2] Bitting B., Gschwendtner F., Kohlhepp W., [et al.]: Intake valve deposits – fuel detergency requirements revisited, SAE Paper 872117 (SP-725), SAE Trans., 96, 1987
  • [3] Cheng S.: The physical parameters that influence deposit formation on an intake valve, SAE Paper 922257, 1992.
  • [4] Esaki Y., Ishiguro T., Susuki N., [et al.]: Mechanism of intake valve deposit formation: Part 1 – Characterization of deposits, SAE Paper 900151, SAE Trans., 99, 1990.
  • [5] Gething J.A.: Performance robbing aspects of intake valve and port deposits, SAE Paper 872116, 1987.
  • [6] Houser K.R. and Crosby T.A.: The impact of intake valve deposits on exhaust emissions, SAE Paper 922259, 1992.
  • [7] Lepperhoff G., Schommers J., Weber O., [et al.]: Mechanism of the deposit formation at inlet valves, SAE Paper 872115 (SP-725), 1987.
  • [8] Nomura Y., Ohsawa K., Ishiguro T., and Nakada M.: Mechanism of intake valve deposit formation: Part 2 – Simulation tests, SAE Paper 900152, SAE Trans, 99, 1990.
  • [9] Hiruma, M. and Furuhama, S.: A study on valve recession caused by non-leaded gasoline – measurement by means of R.I., Bullet. JSME, 21, 147–160, 1978.
  • [10] Beddoes G.N.: Valve materials and design, Ironmaking and steelmaking, 19, 290–296, 1992.
  • [11] Heywood, J.B.: Internal combustion engine fundamentals, McGraw-Hill, London, 1988.
  • [12] Stone R.: Introduction to internal combustion engines, Macmillan, Basingstoke, 1992.
  • [13] Kofstad P.: High Temperature Corrosion, Elsevier Applied Science Publishers Ltd. 558 p., New York 1988.
  • [14] Kerby, R. C. and Wilson, J. R.: Solid-liquid phase equilibria for the ternary systems V2O5-Na2OFe2O3, V2O5-Na2O-Cr2O3, and V2O5-Na2O-MgO. Can J. Chem. 51, 1032.1040.68, 1973
  • [15] Umland, F. and Ritzkopf, M.: Ventilkorrosion in Dieselmotoren. Motortech.Z. 36, 191.195 (in German), 1975.
  • [16] Baumgard, K. J. and Johnson, J. H.: The effect of fuel and engine design on diesel exhaust particle size distributions. SAE paper 960131, 37.50, 1996.
  • [17] Dolan D. F., Kittelson D. B. and Whitby K. F.: Measurement of diesel exhaust particle size distributions. ASME paper 75-WA/APC-5, 1.7, 1975.
  • [18] Kerminen V.-M., Mäkelä T. E., Ojanen C. H., [et al.]: Characterisation of the particulate phase in the exhaust from a diesel car. Environ. Sci. Technol. 31, 1883.1889, 1997.
  • [19] Amann C. A. and Siegla, D. C.: Diesel particulates . what they are and why. Aerosol Sci. Technol. 1, 73.101, 1982.
  • [20] Burtscher H.: Measurement and characteristics of combustion aerosols with special consideration of photoelectric charging and charging by flame ions. J. Aerosol Sci. 23, 549.595, 1992.
  • [21] Kasper A., Aufdenblatten S., Mohr M., [et al.]: Particulate emissions from a marine diesel engine. J. Aerosol Sci. Suppl., 32 S1, s79.s80, 2001.
  • [22] Jokiniemi J. K., Pyykönen J., Lyyränen J., [et al.]: Modelling ash deposition during the combustion of low grade fuels. In: Applications of Advanced Technology to Ash-related Problems in Boilers (Edited by Baxter, L. and DeSollar, R.). New York: Plenum Press. Pp. 591.615, 1996.
  • [23] Lyyränen J.: Particle formation, deposition, and particle induced corrosion in largescale mediumspeed diesel engines, PhD Thesis, VTT PUBLICATIONS 598, Espoo, 2006ESPPOO 2006
  • [24] Rodriguez-Maroto J. J., Sanz-Rivera D., Dorronsoro J. L., [et al.]: Characterisation of particles emitted by a 14 MW low-speed diesel engine. J. Aerosol Sci. Suppl., 32 S1, s77.s78, 2001.
  • [25] Cooper, D. A.: Exhaust emissions from high speed passenger ferries. Atmos. Environ. 35, 4189.4200.Systems Associates. Pp. 3.31.3.61, 2001.
  • [26] Brehob D. D., Robben F. and Saweyr F.: Performance of water emulsified residual fuels in a medium-speed diesel. Am. Soc. Mech. Eng. Paper 83-DGP-10, 8 pp, 1983.
  • [27] Paro, D.: Development of the sustainable engine. Cimac 2001 Congress, Hamburg. Pp. 263.271. Available on CD, 2001.
  • [28] Bonk N. and Lange J.: Einflüsse von Kraftstoffskomponenten und motorischen Massnahmen auf die Abgaszusammentsetzung an einem schwerölbetribenen Schiffsdieselmotor. Abgasemission von Schiffsdieselmotoren bei Schwerölbetrieb II (ASS II) 18 S 00117, IFKO, Universität Hannover 149 p. (in German), 1994.
  • [29] Bryers R. W.: Fireside slagging, fouling and high-temperature corrosion of hest-transfer surface due to impurities in steam-raising fuels. Prog. Energy Combust. Sci. 22, 29.120, 1996.
  • [30] Cortes V. J., Salvador-Martinez L., Sanchez E. J. [et al.]: Particulate emission control in oil-fired boilers using in-oil magnesium oxide additives. In: Proceedings: 1989 Fuel Oil Utilization Workshop (Edited by Sanders C. F., McDonald B. L. and Miller M. N.). Tustin, CA: Energy, 1990.
  • [31] Scott J. F.: Additive and fuel mixture to prevent corrosion and ash deposition in plants operated with fossil fuel. German Patent 23 41 692, App. 1973-08-17, Acc. 1976-06-10, 13 p. (in German), 1977.
  • [32] Kukin I.: Additives can clean up oil-fired furnaces. Environment. Sci. Technol 7, 606.610, 1973.
  • [33] Lewis R, Dwyer-Joyce R.S.: Automotive Engine Valve Recession, Professional Engineering Processing, London 2002.
  • [34] Siczek K.: Problemy tribologiczne bezkrzywkowego napędzania zaworów rozrządu tłokowego silnika spalinowego, sprawozdanie z projektu badawczego NN502 394535, Politechnika Łódzka, Łódź, 2010
  • [35] Wang Y.S., Narasimhan, S., Larson J.M., [et al.]: The effect of operating conditions on heavy duty engine valve seat wear, Wear, 1996, No 201, 15–25.
  • [36] Jóźwiak P.: Badania momentu tarcia oraz pomiar zużycia par ciernych za pomoc ą mikroskopu STM w styku skoncentrowanym powierzchnia płaska – czasza kulista, Politechnika Łódzka, Łódź, 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-3453-3051
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.