PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | R. 105, z. 7-M | 265-273
Tytuł artykułu

Możliwości ograniczenia strat tarcia w łożyskach mechanizmu korbowego

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Possibility of reducing friction losses in crank mechanism bearings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Podczas eksploatacji pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym zależy nam na możliwie niewielkim zużyciu paliwa i ograniczeniu emisji toksycznych składników spalin. Jedną z metod jest minimalizacja strat tarcia m.in. w węzłach łożyskowych mechanizmu korbowego, brana pod uwagę już na etapie projektowania, jak i podczas eksploatacji silnika. W artykule przedstawiono wyniki obliczeń strat tarcia łożyska głównego silnika samochodowego oraz propozycję ich zmniejszenia na podstawie analizy wybranych czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych.
EN
Least possible fuel consumption and emissions are the goals we try to achieve during engine operation. One of the methods leading to this target is the minimization of friction losses, among others those at crank mechanism bearings, taken into consideration at the stage of engine design and during engine operation as well. This paper presents some results of friction losses calculations for automotive engine main bearings and a proposal how to reduce them as the outcome of a thorough analysis of selected constructional and operational factors.
Wydawca

Rocznik
Strony
265-273
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz.,Wykr., wz.,
Twórcy
  • Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • [1] Gaberscik G., Meldt W., Tripolt W., Trzesniowski M., Durch Reibungsoptimierung zur Verbrauchsreduktion, MTZ 03/2006.
  • [2] Krzymień A., Łożyska mechanizmu korbowego tłokowych silników spalinowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2007.
  • [3] Krzymień A., Friction Losses at Crank mechanism Bearings of Diesel Engine, V Journal of Polish CIMAC, International EXPLO-DIESEL & GAS TURBINE’07, Gdańsk–Stockholm 2007.
  • [4] Krzymień A., Krzymień P., Wpływ lepkości oleju silnikowego na hydrodynamiczne parametry pracy łożysk głównych przy zmiennym luzie łożyskowym, Archiwum Motoryzacji, Wydawnictwo Naukowe PTNM, nr 3, Radom 2006.
  • [5] Lang O., Steinhilper W., Gleitlager, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg–New York 1978.
  • [6] Meldt W., Tripolt W., Gaberscik G., Schopp J., Lemberger H., Riedhammer T., Bordes F., Reduzierung des Kraftstoffverbrauchs über Reibungsoptimierung an einem Vierzylinder-Ottomotor, MTZ 07/2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-2617-0146
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.