PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | R. 105, z. 7-M | 319-334
Tytuł artykułu

Modelowanie ruchu jednostek morskich dla określania emisji związków toksycznych spalin

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Modeling ship traffic to determine exaust gas toxic compounds emission
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Rozwój transportu morskiego oraz prognozowany wzrost emisji związków szkodliwych powstających w wyniku spalania paliw żeglugowych, oprócz badania tej emisji, wymusza potrzebę modelowania dyspersji zanieczyszczeń oraz ich imisji w rejonach nadmorskich aglomeracji miejskich. Pierwszym krokiem do opracowania modeli emisji związków toksycznych w spalinach jednostek pływających jest określenie modeli matematycznych ruchu jednostek pływających. Modele emisji zaś mogą być w dalszej kolejności wykorzystane do budowy modeli dyspersji i imisji tych związków. W artykule wskazano na możliwość wykorzystania teorii masowej obsługi i metod Monte Carlo do uzyskania modelu symulacyjnego ruchu jednostek morskich na danym obszarze.
EN
Marine transport development and projected global increase in emission of harmful compounds produced when burning marine fuels, apart from conducting research on emission of toxic compounds in marine engines exhaust gases, enforces the need of modelling dispersion of these pollutants and their imission in seaside agglomeration areas. The first step of formulating models of emission of toxic compounds in marine vessels exhaust gases is to formulate mathematical models of vessels movement. Later, emission models can be used in formulating dispersion and imission models of these compounds. The article indicates the possibility of using the queuing theory and Monte Carlo methods to formulate a simulation model describing the marine vessels movement in a given sea area.
Wydawca

Rocznik
Strony
319-334
Opis fizyczny
Bibliogr. 27 poz.,Rys., wz., wykr., ta
Twórcy
autor
  • Instytut Konstrukcji i Eksploatacji Okrętów, Wydział Mechaniczno-Elektryczny, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, piaseczny@ptnss.pl
Bibliografia
  • [1] IMO Marine Environment Protection Committee (MEPC), 53rd Session, Agenda Item #4, Prevention from Air Pollutnion from Ships, London, July 21, 2005.
  • [2] Reducing Shipping Emissions of Air Pollution – Feasible and Cost-effective Options, A Background Paper by Clean Air Task Force, Bluewater Network, European Environmental Bureau, European Federation for Transport and Environment, North Sea Foundation, Seas at Risk, Swedish NGO Secretariat on Acid Rain, 2002.
  • [3] Vieira João, Emissions from Ships: time to decide, Workshop on ship emissions, European Parliament, Strasburg, 23 May 2007 www.ebcd.org/EPISD/2007/23May2007/Vieira.pdf.
  • [4] European Commission Directorate General Environment Service Contract on Ship Emissions, Assignment, Abatement and Market-based Instruments, Task 1 – Preliminary Assignment of Ship Emissions to European Countries, Final Report, ENTEC UK Limited, August 2005.
  • [5] Nitziachristos L., Samaras Z., Speed-dependent representative emission factors for catalyst passenger cars and influencing parameters, Atmospheric Environment 34, 2000.
  • [6] Pronello C., André M., Pollutant emissions estimation in road transport models, Report INRETS-LTE No. 2007, 2000.
  • [7] Joumard R., Sérié E., Modelling of cold start emissions for passenger car, INRETS Report LTE 9931, 1999.
  • [8] COPERT II – Computer Programme to Calculate Emissions from Road Transport – Methodology and Emission Factors, European Environment Agency, European Topic Center on Air Emission, 1997.
  • [9] Joumard R., Methods of estimation of atmospheric emissions from transport: European scientist network and scientific state-of-the art, INRETS report LTE 9901, Bron, France and European Commission, DG Transport EUR 18902, Luxembourg 1999.
  • [10] Chłopek Z., Polichnowski T., Emisja substancji szkodliwych dla środowiska z pojazdów poruszających się na skrzyżowaniach, Polskie Drogi Nr 4(90).
  • [11] Chłopek Z., Badania modelu globalnej emisji spalin z silników pojazdów drogowych, Chemia i Inżynieria Ekologiczna, t. 6, Nr 8/1999.
  • [12] Chłopek Z., Modelowanie emisji globalnej spalin z silników pojazdów drogowych, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej 4(35)/99.
  • [13] Chłopek Z., Modelowanie procesów emisji spalin w warunkach eksploatacji trakcyjnej silników spalinowych, Prace Naukowe, Seria „Mechanika” z. 173, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999.
  • [14] Chłopek Z., Ocena wpływu organizacji ruchu pojazdów drogowych na globalną emisję substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego, Chemia i Inżynieria Ekologiczna, t. 7, Nr 7/2000.
  • [15] Brzozowska L., Brzozowski K., Wojciech S., Zastosowanie charakterystyk dynamicznych i makroskopowego modelu ruchu pojazdów do bilansowania emisji związków szkodliwych w spalinach silników, Zeszyty Naukowe Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, Zeszyt nr 36 (II/2007), Bielsko Biała 2007.
  • [16] Drąg Ł., Modelowanie emisji i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń ze środków transportu drogowego, Archiwum Motoryzacji, Wyd. Naukowe PTNM, Nr 1/2007.
  • [17] Praca zbiorowa pod red. W. Kotlarza, Turbinowe zespoły napędowe źródłem skażeń powietrza na lotniskach wojskowych, rozdz. 4: Modelowanie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w przyziemnej warstwie atmosfery, Dęblin, 2003.
  • [18] BUWAL, INFRAS AG, Luftschadstoffemissionen des Strassenverkehrs 1950–2010. BUWAL–Bericht, No. 255, 1995.
  • [19] Cooper D.A., Exhaust emissions from ships at berth, Atmospheric Environment 37, 2003.
  • [20] Cooper D.A., Gustafsson T., Methodology for calculating emissions from ships – 1, Update of emission factors, 2004.
  • [21] USCG AMVER, June 2007 www.amver.com/2007June.htm.
  • [22] Pawlak M., Piaseczny L., Evaluation of suitability of existing harmful compounds dispersion models for assessment of land pollution with marine engines’ exhaust gases, PTNSS Congress Proceedings, Kraków 2007.
  • [23] Pawlak M., Piaseczny L., Przegląd modeli rozprzestrzeniania się toksycznych składników spalin z silników statków morskich, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Transport XXI w., materiały konferencyjne, Stare Jabłonki 2007.
  • [24] Felski A., Piaseczny L., Monitoring of the movement of the objects on the Gdansk Bay in order to recognize the characteristics of their main propulsion systems, Silniki Spalinowe/Combustion Engines, No. 2007-SC1, 377-382.
  • [25] Naus K., Opracowanie statystyczne strumieni obsługi jednostek morskich na wytypowanym torze wodnym, Akademia Marynarki Wojennej, Instytut Nawigacji i Hydrografii Morskiej, Gdynia 2008.
  • [26] Mapa Zatoki Gdańskiej dostępna na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni www.umgdy.gov.pl.
  • [27] Pawlak M., Piaseczny L., Modele symulacyjne ruchu jednostek morskich, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Badania symulacyjne w technice samochodowej”, Susiec 26–28 maja 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-2617-0143
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.