PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Nr 1(115) | 33--46
Tytuł artykułu

Tłumiki torowe i przyszynowe jako innowacyjne rozwiązania dla ochrony ludzi i środowiska przed hałasem od ruchu kolejowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Innovative solutions in people and environmental protection against rail traffic noise – dampers of the rails and track suppressors
Konferencja
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym = Modern technologies and management systems for rail transport (21.11-23.11.2018 ; Zakopane, Polska)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Wzrost prędkości pojazdów szynowych, poza skróceniem czasów przejazdu, powoduje również m.in.: zwiększoną emisję hałasu, który negatywnie oddziałuje na ludzi i środowisko. Aby zminimalizować ten negatywny efekt, stosuje się różnorodne metody ograniczające poziom emisji hałasu do otoczenia, jednak nie zawsze tradycyjne metody przynoszą zadowalające efekty lub są możliwe do zastosowania. Zwiększenie skuteczności tych metod można osiągnąć przez dodatkowe, innowacyjne rozwiązania określane mianem tłumików przyszynowych i tłumików torowych, będące przedmiotem grantu badawczego „Innowacyjne rozwiązania w zakresie ochrony ludzi i środowiska przed hałasem od ruchu kolejowego – InRaNoS”.
EN
The increase in the speed of rail vehicles causes an increased noise emission, what may have a negative effect on people and environment. To minimize this negative impact, various methods are used to reduce noise emission to the environment. However, not always traditional methods bring satisfactory results or are possible to apply. The alternative to them are innovative solutions, such as dampers of the rails and track suppressors, being the subject of the research grant “Innovative solutions of people and the environment protection against rail traffic noise - InRaNoS”
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Zagrożenie hałasem - Wybrane zagadnienia, Kancelaria senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Opracowania tematyczne OT-612, Warszawa 2012.
  • [2] Kraśkiewicz C., Lipko C., Oleksiewicz W., Zbiciak A., Parametry charakteryzujące wibroizolacyjne maty podtłuczniowe stosowane w konstrukcji dróg szynowych i metody ich badania, Przegląd Komunikacyjny, vol. 70, nr 9, 2015.
  • [3] Zbiciak A., Kraśkiewicz C., Lipko C., Oleksiewicz W., Viscoelastic dynamic models of resilient elements used in railway tracks. IPICSE-2016, MATEC Web of Conferences 86, DOI:10.1051/matecconf/20168601015, 2016.
  • [4] Zbiciak A., Kraśkiewicz C., Oleksiewicz W., Płudowska-Zagrajek M., Lipko C., Mechanical modelling and application of vibroacoustic isolators in railway tracks, MATEC Web of Conferences, E D P Sciences, vol. 117, DOI:10.1051/matecconf/201711700090, 2017.
  • [5] EN 15461:2008+A1 Kolejnictwo -- Emisja hałasu -- Charakterystyka własności dynamicznych odcinków toru dla ruchu poprzez pomiary hałasu.
  • [6] PN-EN ISO 3095:2013-12 Akustyka -- Kolejnictwo -- Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe.
  • [7] Scossa-Romano E., Oertli J., Rail Dampers, Acoustic Rail Grinding, Low Height Noise Barriers. A report on the state of the art, UIC Report, 2012. 46 Brzeziński K., Kraśkiewicz C., Oleksiewicz W., Płudowska-Zagrajek M., Wasilewski
  • [8] Robert Sieglitz, Christian Czolbe: Wirsamkeit von Schienenabsorbern in Abhaegigkeit verschiedener Fahrzeugtypen. DAGA 2012 Darmstadt.
  • [9] Juergen Fassbender, Udo Lenz, Schallemission in Fahrzeugen bei Tunnelfahrt. Stadtverkehr. 2009.
  • [10] Materiały informacyjne producentów, tj. firm: SEKISUI CHEMICAL GmbH, CORUS, TAYA Steel, STRAIL GmbH (w kolejności powołania w tekście).
Uwagi
PL
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-a0c77ab8-098f-4e0c-a32f-b520016d8287
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.