PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | Nr 25 | 165--180
Tytuł artykułu

Analityczne podejście do problematyki łukowania rozjazdów kolejowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Analytical approach to curving of the turnouts
Konferencja
Konferencja Naukowo-Techniczna Drogi Kolejowe 2017 (19 ; 18-20.2017 ; Poznań - Wągrowiec, Polska)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W pracy nawiązano do książki Władysława Rzepki pt. „Rozjazdy łukowe w planie i profilu”, będącej od ponad 60 lat w naszym kraju podstawowym opracowaniem traktującym o problematyce rozjazdów łukowych. Wskazano, że zawarta tam teoria została dostosowana do ówczesnych możliwości obliczeniowych. Jak się wydaje, podstawową wadę przedstawionych rozwiązań stanowi niejednoznaczność przyjęcia układu odniesienia. W niniejszej pracy przedstawiono analityczne podejście do zagadnienia, a przyjęty układ współrzędnych powiązano z położeniem początkowym łukowanego rozjazdu. Rozpatrzono trzy możliwe warianty łukowania rozjazdu, wyznaczając odpowiednie uniwersalne zależności matematyczne. Opisują one współrzędne końców toru zasadniczego i toru zwrotnego, wartość promienia łuku kołowego w torze zwrotnym oraz równania obydwu torów. Zastosowany zapis analityczny stwarza również znacznie większe możliwości aplikacyjne w konkretnych zastosowaniach.
EN
The paper refers to the book of Władysław Rzepka entitled “Curved turnouts in plan and profile” which has been the main reference book in the curved turnouts area for 60 years in our country. It is indicated, that the turnout theory in the mentioned book has been adjusted to former computational capabilities. It seems, that a basic defect of the presented solutions is an ambiguous reference coordinate system. In this paper an analytical approach to curved turnouts is presented with assumed coordinate system connected with an initial layout of the curved turnout. Three possible variants of curving turnout are considered and appropriate universal mathematical dependencies are determined. They describe coordinates of both ends of main and reverse tracks, a reverse track circular arc radius and equations of both tracks. The analytical notation, presented in the paper, offers wider application prospects.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
165--180
Opis fizyczny
Bibliogr. 11 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Bibliografia
  • [1] Deutsche Reichsbahn: Das Einrechnen von Bogenweichen und Bogenkreutzungsweichen. Leipzig 1943.
  • [2] Elsners Taschenbuch für den bautechnischen Eisenbahndienst, 14, 1942.
  • [3] Elsners Taschenbuch für den bautechnischen Eisenbahndienst, 26, 1954.
  • [4] Hartmann: Reichsbahmweichen und Reichsbahnbagenweichen. Berlin 1940.
  • [5] Honner D.: Guide to using the curved turnout & crossover template designer by David Honner © 2016. (http://www.proto87.com/media/CTnCTD/Guide_to_CTnCT_designer.pdf).
  • [6] Łączyński J.: Rozjazdy kolejowe. WKiŁ, Warszawa 1976.
  • [7] Niemann W.: Merkbuch für das Entwerfen und Abstecken von Gleisen und Weichen. Leipzig 1953.
  • [8] NR/L2/TRK/2049: ISSUE 12 – Track Design Handbook. Network Rail.
  • [9] Rzepka W.: Rozjazdy łukowe w planie i profilu. WKiŁ, Warszawa 1966.
  • [10] Schramm G.: Der Gleisbogen. Seine geometrische und bauliche Gestaltung. Darmstadt 1958.
  • [11] Wojtczak R.: Konstrukcja geometryczna rozjazdów stosowanych na sieci Network Rail w Wielkiej Brytanii. Przegląd Komunikacyjny, Rocznik 70, Nr 7, s. 8-10, 2015.
Uwagi
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-576c15ec-cd28-4b67-8f21-3b3922832d6e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.