PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 3 |
Tytuł artykułu

Komercyjne systemy zobrazowania żeglugi i aplikacje informatyczne transportu morskiego

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Commercial shipping monitoring systems and maritime transport aplications
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Rozwój technologii informatycznych przyśpiesza procesy digitalizacji wymiany informacji w systemach logistycznych. Z uwagi na swój charakter, globalny zasięg oraz istotną rolę w procesach gospodarczych, transport morski jest obszarem implementacji najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu IT. Należą do nich systemy zobrazowania żeglugi oparte o transmisję sygnału AIS (ang. Automatic Identification System) wykorzystywane w narodowych systemach bezpieczeństwa żeglugi, aplikacje komercyjne dedykowane podmiotom z obszaru gospodarki morskiej oraz aplikacje wspierające zarządzanie operacyjne na poziomie podstawowych procesów logistycznych. Niniejsze opracowanie stanowi próbę kompleksowego ujęcia problematyki wykorzystania systemów monitoringu żeglugi oraz identyfikacji systemów informatycznych stosowanych w lądowo-morskich łańcuchach logistycznych. W artykule główna uwaga zostanie zwrócona na przedstawienie aplikacji komercyjnych bazujących na dostępnym sygnale AIS, adresowane do podmiotów gospodarki morskiej, w tym operatorów logistycznych w celu usprawnienia zarządzania na poziomie zintegrowanym oraz aplikacje wsparcia procesów w ramach lądowo – morskich łańcuchów logistycznych.
EN
Due to the advancement of the information technology (IT), the process of digital information exchange in logistics systems has lately become much faster. Maritime transport, due to its characteristics, global reach and an important role it plays in economical processes, is now an area of implementation of the newest and most advanced solutions in the field of IT. Some of the solutions are: systems of shipping monitoring based on AIS signal transmission, used in national systems of shipping safety; commercial applications dedicated to subjects in the field of marine economy; as well as applications supporting the operational part of the logistics procedures. This paper is an attempt at providing a complex grasp of the issues regarding the usage of maritime monitoring systems as well as an attempt at stocktaking, as it were, of IT systems used in land-marine logistics chains of supply. In this paper the main attention will be paid on presentation of commercial applications based on the available signal AIS, addressed to maritime subjects, including logistics providers to improve the management on integrated level and application supported processes in the land and sea logistics chains.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Opis fizyczny
Bibliogr. 21 poz., rys., wykr., pełen tekst na CD
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, ul. Dolna Brama 8, 80-821 Gdańsk, Katedra Logistyki, r.miler@wp.pl
autor
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wydział Finansów i Rachunkowości, Katedra Logistyki, andrzej.bujak@interia.pl
Bibliografia
  • [1] Grzybowski M., Miler R., MSA as the Aspect of European Maritime Security, The Romanian Economic Journal, Bucharest, 25/2007 a takŜe M. Kościelski, R. Miler, M. Zieliński, Maritime Situational Awareness (MSA), Zeszyty Naukowe AMW, Gdynia, nr 4/2007.
  • [2] Miler R., Use of Vessel Monitoring Systems in the Logistics Chain of Supply within the EU Seas, [w:] J. Jaworski, A. Mytlewski (red.), Funkcjonowanie Systemów Logistycznych, Prace Naukowe WSB w Gdańsku, tom 2/2009.
  • [3] Miler R., Bujak A., Systemy zobrazowania Ŝeglugi transportu morskiego, Czasopismo Logistyka 3/20112
  • [4] Supply Chain Excellence admits the global economic crisis, ELA/A.T. Kearney, Bruksela, 2009. http://www.elalog.org/
  • [5] Straube, F., Pfohl, H.-Chr., Global Networks in an Era of Change. Environment, Security, Internationalization, People, Hamburg, 2009.
  • [6] Pfohl, H. Ch., Doskonałość łańcucha dostaw w czasach światowego kryzysu gospodarczego [W:] LOGISTICS 2010, Logistyka wobec nowych wyzwań, ILiM, Poznań 2010
  • [7] http://www.aislive.com/
  • [8] http://www.marinetraffic.com/ais/
  • [9] http://www.vesseltracker.com/en/Home.html
  • [10] http://www.exactearth.com/
  • [11] http://www.gatehouse.dk/Maritime-Surveillance-479.aspx
  • [12] http://www.inmarsat.com/
  • [13] http://www.gmdss.com.au/navtex.htm /
  • [14] Grzelakowski A. S., Model zarządzania polskimi portami morskimi jako element systemu regulacji działalności sektora portowego, [w:] Kierunki rozwoju polskiego transportu morskiego – programy i rzeczywistość, pod red. H. Klimek, J. Dąbrowskiego, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
  • [15] Materiały NSC Northwood
  • [16] http://www.tideworks.com/products/spinnaker/
  • [17] http://www.spectec.net/catalogue.asp?t=maritime_businesssuite&lang=en
  • [18] Nerć-Pełka A., Pełka P., Informatyzacja procesów zaopatrzenia na statkach morskich, [w:] Chaberek M., Jezierski A. (red.), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2010
  • [19] http://www.spectec.net/downloads/newsletters/SPEC_NEWS_MAY-Finalwithgraphchangejune2.pdf
  • [20] http://www.spectec.net/catalogue.asp?t=maritime_mimic&lang=en
  • [21] Helmick J., Maritime and Intermodal Security: The Education and Training Challenge, Logistics Spectrum No Jan- Mar 2003, The International Society of Logistics (SOLE), Maryland 2003, http://www.sole.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-519de84b-688a-48b6-904f-6f5d232ce2ff
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.