PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | Nr 3 (115) | 37--43
Tytuł artykułu

Silnik asynchroniczny pierścieniowy synchronizowany magnesami trwałymi

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Slip-ring asynchronous motor synchronized with permanent magnets
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Silnik indukcyjny pierścieniowy, z zabudowanymi w jarzmie wirnika magnesami trwałymi (SAS PM), charakteryzuje się łagodnym rozruchem asynchronicznym. Po rozruchu, silnik sam się synchronizuje i pracuje jako silnik synchroniczny wzbudzony polem magnetycznym magnesów trwałych. Przy pracy synchronicznej SAS PM ma znacznie wyższą sprawnością w porównaniu z silnikiem indukcyjnym. W artykule przedstawiono badania modelowe oraz symulacyjne dwóch konstrukcji silnika SAS PM: sześciobiegunowego o mocy 1.7 kW i czterobiegunowego o mocy 14.5 kW. Dla pierwszego silnika opracowano algorytm obliczeń charakterystyk elektromechanicznych: rozruchowych i synchronicznych. Wykonano silnik modelowy na którym przeprowadzono weryfikację opracowanego algorytmu. Wykorzystując ten algorytm, dla drugiego silnika obliczono charakterystykę rozruchową i charakterystyki elektromechaniczne przy pracy synchronicznej. Obliczenia wykazały, że silnik z magnesami trwałymi w układzie „I” ma znacząco lepsze właściwości synchroniczne w porównaniu z silnikiem z magnesami trwałymi w układzie „V”.
EN
A slip-ring asynchronous motor with permanent magnets built into the rotor yoke (SAS PM) is distinguished by the smooth start-up process. After start-up, motor self-synchronizes and operates as synchronous motor excited by magnetic field of permanent magnets. At synchronous operation the SAS PM has higher efficiency than induction motor. The article presents research of the mathematical model and simulations of two constructions of SAS PM motor: 6-pole rated at 1.7 kW and 4-pole rated at 14.5 kW. For the first motor the algorithm for electro-mechanic characteristics calculation during start-up and synchronous operation has been developed. Physical model of the motor was manufactured and calculation algorithm was verified. By using this algorithm, the start-up characteristic as well as electromechanical characteristic at synchronous operation for the second motor were calculated. Calculation have shown that motor with permanent magnets in "I" pattern has better properties at synchronous operation comparing to the motor with permanent magnets in "V" pattern.
Wydawca

Rocznik
Strony
37--43
Opis fizyczny
Bibliogr. 5 poz., rys., tab.
Twórcy
autor
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
autor
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
autor
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
autor
  • Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
Bibliografia
  • [1] Glinka T., Bernatt J.: Asynchronous Slip-Ring Motor Synchronized with Permanent Magnet. Archives of Electrical Engineering. ISSN 1427-4221. Nr 1/2017. Str. 199-206.
  • [2] Bernatt J., Gawron S., Glinka T., Pacholski E., Staszewski K.: Wirnik silnika elektrycznego z magnesami trwałymi. Zgłoszenie patentowe P.415273, zarejestrowany w dniu: 14.12.2015 r. przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL.
  • [3] Rossa R.: „Silnik reluktancyjny z dodatkowym wzbudzeniem magnesami trwałymi”. Praca doktorska. Biblioteka Politechniki Śląskiej. Listopad 2006 r.
  • [4] Zawilak T.: „Utilizingthedeep bar effect in direct on startof permanent magnetmachines“, Przegląd Elektrotechniczny, ISSN 0033-2007. Nr 2/2013. S. 177 - 179.
  • [5] Zawilak T., Zawilak J.: „Silnik synchroniczny wzbudzany magnesami trwałymi w napędzie młyna kulowego”, Maszyny Elektryczne – Zeszyty Problemowe, ISSN 0239-3646. Nr 3/2016 r. s. 169 – 173.
Uwagi
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-51793ab3-66f9-4a9d-986c-96cea644c3f1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.