PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Vol. 13, nr 4 | 335--342
Tytuł artykułu

Optymalizacja procesu transportu w dystrybucji mieszanki betonowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Transport optimization for ready-mix concrete distribution
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Wiele wytwórni mieszanek betonowych często posiada nowoczesne węzły betoniarskie o wysokiej wydajności, które zapewniają dobrą jakość produkcji. Przedsiębiorstwa te dysponują także flotami nowoczesnych betonowozów. Pomimo tego, niezwykle rzadko zdarza się, aby wytwórnie posiadały programy wspomagające podejmowanie decyzji przy planowaniu tras przejazdowych betonowozów oraz harmonogramowaniu produkcji mieszanki. Najczęściej decyzje te podejmują dyspozytorzy polegając jedynie na swoim doświadczeniu. W artykule scharakteryzowano problem zintegrowanego harmonogramowania produkcji mieszanki betonowej i marszrutyzacji betonowozów oraz opracowano model matematyczny mający na celu optymalizację procesu transportu mieszanki betonowej. Implementacja komputerowa modelu i jego wdrożenie może prowadzić do obsługi większej liczby zleceń, zwiększenia stopnia wykorzystania posiadanego potencjału produkcyjnego oraz stopnia zadowolenia zamawiających, a w konsekwencji do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na trudnym rynku produkcji mieszanek betonowych.
EN
Concrete batching plants are typically equipped with modern automated high-capacity systems and provide high quality products. The plants often dispose of fleets of concrete transport trucks. However, the plants rarely use decision support tools to plan transport routes and schedule production of the mix. The decisions in this respect base on experience of the staff. The paper investigates into the problems of integrated production scheduling and vehicle routing. A concept of mathematical model for vehicle routing optimization was proposed. If implemented, it is expected to improve plant operations so that more orders can be completed and the plant potential can be utilized more efficiently to the customer’s satisfaction, offering the plant competitive advantage in this demanding business.
Wydawca

Rocznik
Strony
335--342
Opis fizyczny
Bibliogr. 15 poz., rys., tab.
Twórcy
autor
  • Katedra Inżynierii Procesów Budowlanych, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska, s.biruk@pollub.pl
autor
  • Katedra Inżynierii Procesów Budowlanych, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska, m.tomczak@pollub.pl
Bibliografia
  • 1 Ignatowski P. Realizacja żelbetowych konstrukcji nowoczesnych budynków użyteczności publicznej. Materiały Budowlane (2008),nr 6.
  • 2 Podsumowanie rynku betonu towarowego w Polsce w 2012. Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce, Kraków 2013.
  • 3 Yan S., Lai W., Chen M. Production scheduling and truck dispatching of ready mixed concrete. Transportation Research. Part E 44 (2008) 164-179.
  • 4 Lin P. C., Wang J., Huang S. H., Wang Y. T. Dispatching ready mixed concrete trucks under demand postponement and weight limit regulation. Automation in construction 19 (2010) 798-807.
  • 5 Orłowski Z. Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • 6 Feng Ch. W., Cheng T. M., Wu H. T., Optimizing the schedule of dispatching RMC trucks through genetic algorithms. Automation in Construction 13 (2004) 327-340.
  • 7 Matsatsinis N. F. Towards a decision support system for the ready concrete distribution system: A case of a Greek company. European Journal of Operational Research 152 (2004) 487-499.
  • 8 Naso D., Surico M., Turchiano B., Kaymak U. Genetic algorithms for supply-chain scheduling: A case study in the distribution of ready mixed concrete. European Journal of Operational Research 177 (2007) 2069-2099.
  • 9 PN-EN 13670:2011. Wykonywanie konstrukcji z betonu.
  • 10 Yan S., Lin H. Ch., Liu Y.-Ch., Optimal schedule adjustments for supplying ready mixed concrete following incidents. Automation in Construction 20 (2011) 1041-1050.
  • 11 Yan S., Lin H. C., Jiang X. Y., A planning model with a solution algorithm for ready mixed concrete production and truck dispatching under stochastic travel times. Engineering Optimization 44 (2012) 427-447.
  • 12 Park M., Kim W. Y., Lee H. S., Han S., Supply chain model for ready mixed concrete. Automation in Construction 20 (2011) 44-55.
  • 13 Asbach L., Dorndorf U., Pesh E., Analysis, modeling and solution of concrete delivery problem. European Journal of Operational Research 193 (2009) 820-835.
  • 14 Yan S., Lai W., An optimal scheduling model for ready mized concrete supply with overtime considerations. Automation in Construction 16 (2007) 734-744.
  • 15 LINGO 14.0 - Optimization Modeling Software for Linear, Nonlinear, and Integer Programming. Lindo Systems (2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-5055e60f-5b56-4090-890a-af8385ffa26e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.