PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Vol. 13, nr 1 | 137--147
Tytuł artykułu

Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Road traffic noise in areas surrounding intersections
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W ostatnich latach coraz większą uwagę zwraca się na ochronę obszarów zabudowanych przed nadmiernym hałasem komunikacyjnym. Istotnym problemem związanym z kształtowaniem klimatu akustycznego w miastach jest ocena i prognozowanie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań. Badania w tym zakresie są prowadzone w wielu krajowych i zagranicznych ośrodkach badawczych. Opracowane modele prognozowania hałasu, w zależności od liczby i rodzaju uwzględnianych czynników, z różną dokładnością opisują jego poziom w otoczeniu skrzyżowań. W artykule przedstawiono wyniki badań równoważnego poziomu dźwięku w otoczeniu różnych typów skrzyżowań. Pokazano wpływ organizacji ruchu, natężenia, struktury kierunkowej i rodzajowej oraz geometrii i odległości od skrzyżowania na poziom hałasu. Stwierdzono, że poza podstawowymi parametrami ruchu drogowego (natężenie i struktura rodzajowa) i charakterystyką wlotów, w sposób bardziej szczegółowy powinna być uwzględniana geometria skrzyżowania, organizacja i sposób sterowania ruchem oraz warunki ruchu występujące na skrzyżowaniu.
EN
Over the period of the last few years special attention has been paid to the issue of protecting built-up areas against excessive traffic noise. Prediction and assessment of the level of noise in areas surrounding intersections was of primary interest to the researchers. Studies in this field have been carried out in numerous research centers in Poland and around the world. Existing noise prediction models describe the noise level in areas close to intersections with different degree of accuracy, depending on the number and type of factors included in the model. The paper presents the results of studies on the equivalent noise level in the surroundings of various types of intersections. It shows the impact of the following factors on traffic noise: geometry, traffic organization, traffic composition and distribution as well as the distance from the intersection. It was stated that apart from the basic traffic parameters (intensity and composition) and the characteristics of entries, some factors, including intersection geometry, organization and management of traffic and the traffic conditions should be analysed in greater detail.
Wydawca

Rocznik
Strony
137--147
Opis fizyczny
Bibliogr. 12 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Zakład Inżynierii Drogowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Białostocka, m.motylewicz@pb.edu.pl
  • Zakład Inżynierii Drogowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Białostocka, w.gardziejczyk@pb.edu.pl
Bibliografia
  • [1] Tracz M., Chodur J., Gaca S. Wytyczne Projektowania Skrzyżowań Drogowych. Część I i II. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa 2001.
  • [2] Motylewicz M., Gardziejczyk W. Badanie i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną na przykładzie Białegostoku. Transport Miejski i Regionalny, 10 (2012) 8-15.
  • [3] Bohatkiewicz J. Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych, w: Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2000, s. 199-210.
  • [4] Tracz M. Bohatkiewicz J. Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection 2nd European Conference on Noise Control – Euro-Noise’95, Vol. 1. Lyon, 1995.
  • [5] Jahandar N., Hosseinpour A., Sahraei M.A. Traffic noise under stop and go conditions in intersections. World Academy of Science, Engineering and Technology 62 (2012), 465-468.
  • [6] Agarwal S., Swami B.L., Gupta A.B.: Development of a noise prediction model under interrupted traffic flow conditions – a case study for Jaipur city. Noise & Health 11:45 (2009), 189-193.
  • [7] Rajakumara H.N., Mahalinge Gowda R.M. Road traffic noise prediction model under interrupted traffic flow condition. Environmental Modelling & Assessment 14 (2009), 251-257.
  • [8] De Coensel B. et al. Effects of traffic signal coordination on noise and air pollutant emissions. Environmental Modelling & Software 35 (2012), 74-83.
  • [9] Berengier M.C., Picaut J. Methods for Noise Control by Traffic Management: Impact of speed reducing equipments. Deliverable H.R2. SILENCE Project. Sixth Framework Programme. European Comission, Brusseles, 2008.
  • [10] Coelho M.C. et al. Impact of speed control traffic signals on pollutant emissions. Transportation Research Part D, 10 (2005a), 323-340.
  • [11] Stoilova K., Stoilov T. Traffic noise and traffic light control. Transportation Research Part D, Vol. 3, 6 (1998), 399-417.
  • [12] Biernacki S. Badania poziomu hałasu na wybranych rondach w Krakowie i Rybniku. Praca magisterska. Kraków 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-4eab7f52-a16c-46f8-b2f1-09c0636c3d6c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.