PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | T. 68, nr 8 | 73--75
Tytuł artykułu

Rola informacji o żywności i żywieniu w kształtowaniu wyborów konsumenckich

Warianty tytułu
EN
The role of information about food and nutrition in shaping consumer choices
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Dostępność różnych źródeł informacji o żywności i żywieniu nie oznacza, że każdy konsument jest skłonny korzystać ze nich wszystkich i w takim samym zakresie. Celem artykułu jest przedstawienie roli informacji o żywności i żywieniu w kształtowaniu wiedzy i wyborów konsumenckich. Jak dowodzą badania, na rynku żywności można wyróżnić segmenty konsumentów o odmiennych potrzebach informacyjnych, sposobach ich zdobywania i wykorzystania. Aspekty zdrowotne i odżywcze żywności są przez konsumentów oceniane przez pryzmat innych motywów wyboru żywności, takich jak smak, cena i wygoda użytkowania. Za niepokojący uważa się zbyt duży dostęp do informacji różnej jakości, gdyż może to powodować dezorientację konsumentów w wyborze żywności. W tym kontekście ważne staje się umiejętne wykorzystanie wiedzy o wyborach konsumenckich, w których informacja i komunikacja odgrywają większą niż kiedykolwiek rolę.
EN
The availability of different sources of food and nutrition information, does not mean that every consumer is willing to use all of them, and in the same range. The aim of the article is to present the role of information about food and nutrition in shaping consumer knowledge and choices. The conducted studies show that food consumers can be divided into segments with different information needs, different ways of their acquiring and utilizing. Food health and nutritional aspects are evaluated by the consumers in comparison to other motives of food choices such as taste, price and convenience of use. Too wide access to information of various qualities seems to raise anxiety, because it can cause confusion for consumers in food choices. In this context, the appropriate use of the data on consumer choices, especially connected with use of information and communication channels plays more and more important role.
Słowa kluczowe
Wydawca

Rocznik
Strony
73--75
Opis fizyczny
Bibliogr, 17 poz.
Twórcy
  • Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności, Wydział Nauki o Żywności, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności, Wydział Nauki o Żywności, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Katedra Mleczarstwa i Zarządzania Jakością, Wydział Nauki o Żywności, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • [1] Berry T.R., Spence J.C., Plotnikoff R.C., Bauman A., Mc Cargar L., Witcher C., Clark M., Stolp S.: 2009. A mixed methods evaluation of televised health promotion advertisements targeted at older adults.Evaluation and Program Planning, 32, 278-288.
  • [2] Burr M.L.: 2007. Secondary prevention of CHD in UK men: the Diet and Reinfarction Trial and its sequel. ProcNutrSoc, 66, 9-15.
  • [3] Carducci A., Alfani S., Sassi M., Cinini A., Calamusa A.: 2011. Mass media health information: Quantitative and qualitative analysis of daily press coverage and its relation with public perceptions. Patient Education and Counseling, 82, 475-478.
  • [4] Deckelbaum R.J., Akabas S.R.: 2006. n-3 fatty acids and cardiovascular disease: navigating toward recommendations. Am J ClinNutr, 84, 1-2.
  • [5] Fiates G. M. R., Amboni R. D.M.C., Teixeira E.: 2008. Television use and food choices of children: Qualitative approach. Appetite, 50, 12-18.
  • [6] Frewer L., Howard C., Hedderley D., Shephard R.: 1996. What determines trust in information about food-related risks? Underlying psychological constructs. Risk Analysis, 16(4), 473-486.
  • [7] Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska T.: 2004. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 17-23; 294-295.
  • [8] Gawęcki J.: 2009. Żywność i żywienie a zdrowie. (w:) Żywienie człowieka a zdrowie publiczne T.3. Red. Gawęcki J., Roszkowski W., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 37-55.
  • [9] Glanz K., Yaroch A. L.: 2004. Strategies for increasing fruit and vegetable intake in grocery stores and communities: policy, pricing and environmental change. Prev Med, 39, S75–S80.
  • [10] Grunert K.G.: 2005. Food quality and safety: consumer perception and demand. Eur Rev Agric Econ, 32, 369-391.
  • [11] Kornelis M.,de Jonge J., Frewer L., Dagevos H. 2007. Consumer Selection of Food-Safety Information SourcesRisk Analysis, 27, No. 2
  • [12] Lappalainen R., Kearney J., Gibney M.: 1998.A pan EU survey of consumer attitudes to food, nutrition and health: an overview. Food Quality and Preference, 9 (6), 467-478.
  • [13] Maliszewski W. J.: 2007. Media a postawy prozdrowotne – metody i techniki wpływu mediów na zachowania człowieka w aspekcie jego zdrowia. (w:) Media-komunikacja: zdrowie i psychologia. Red. Aouil B., Maliszewski W.J., Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 25-27.
  • [14] Mangunkusumo R. T., Brug J., de Koning H.J., van der Lei J., Raat H.: 2007. School-based internet-tailored fruit and vegetable education combined with brief counselling increases children’s awareness of intake levels. Public Health Nutr, 10, 273-279.
  • [15] Sioen I., de Henauw S., Verbeke W., Verdonck F., Willems J.L., Van Camp J.: 2008. Fish is a safe solution to increase the intake of omega-3 fatty acids. Public Health Nutr., 11(11), 1107-1116.
  • [16] Verbeke W.: 2008. Impact of communication on consumers’ food choices. Proceedings of the Nutrition Society, 67, 281-288.
  • [17] Warner D., Procaccino J. D.: 2004. Toward wellness: Women seeking health information. Journal of the American Societyfor Information Science and Technology, 55, 709-730.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-4c44a37d-e1b5-4804-979b-4c1bd17f1202
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.