PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Z. 29 | 81--88
Tytuł artykułu

Czynnik ludzki w ocenie bezpieczeństwa manewrów portowych

Autorzy
Warianty tytułu
EN
Human factor in safety assessment of port manoeuvres
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W przypadku manewrów portowych wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo jest szczególnie istotny, ze względu na ograniczoną przestrzeń manewrową. W artykule przedstawiono propozycję oceny wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo operacji manewrowych w porcie na przykładzie manewru podchodzenia statku do nabrzeża. Przy ocenie bezpieczeństwa uwzględniono podejście kapitana statku do ryzyka, jego stan psychofizyczny oraz warunki pracy. Opracowano przykład modelu ryzyka awarii systemu statek–port, opartego na sieci bayesowskiej, uwzględniają- cego wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo operacji manewrowych na akwenie ograniczonym. Przy ocenie prawdopodobieństwa awarii wzięto pod uwagę podejście kapitana statku do ryzyka, jego stan psychofizyczny oraz warunki pracy.
EN
Considering ship’s maneuvers in port – particularly docking, influence of human factor to safety plays a key role. Maneuvering in restricted area creates high level of risk in aspect of potential accident and requires higher level of alertness from Ship Master. The article contains a proposition of assessment how the human factor influences safety of docking operation especially approaching to the berth. In safety assessment Captain’s attitude in front of risk, his psycho-physical state and working condition have been taken into considerations. The proposed model of risk of accident in ship-port system is based on Bayesian network and takes into account human factor – knowledge, experience the tiredness of Ship Master.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
81--88
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Akademia Morska w Gdyni Katedra Eksploatacji Statku
Bibliografia
  • 1. Abramowicz-Gerigk T., Bezpieczeństwo manewrów krytycznych statków w systemie transportowym autostrady morskiej, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 2012, z. 83.
  • 2. Abramowicz-Gerigk T., Burciu Z., Comprehensive analysis of ship performance during self-berthing, [in:] Advances in Engineering Research, chap. 13, vol. 3, Nova Science Publishers inc., 2011, p. 487–503.
  • 3. Abramowicz-Gerigk T., Uzarski M., Czynnik ludzki w zarządzaniu ruchem lotniczym i morskim. Elementy systemów i systemy transportu lądowego, lotniczego i morskiego, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 2014, z. 102, s. 159–169.
  • 4. Burciu Z., Bezpieczeństwo w transporcie morskim i zarządzanie w akcji ratowniczej, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2011.
  • 5. Holicky M., Probabilistic risk optimization of road tunnels using Bayesian network. Computational models of risk to infrastructure. The NATO Science for Piece and Security Series. D: Information and Communication Security, IOS Press, Amsterdam (Netherlands) 2007.
  • 6. http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/adapt/msbnx/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-4958b2d8-ffa3-48eb-9f53-6acf84106c80
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.