PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 8 | 4--9
Tytuł artykułu

Wady i zalety systemu Parkuj i jedź na przykładzie aglomeracji warszawskiej

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
The advantages and disadvantages of Park and ride system on the example of the Warsaw agglomeration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Rosnąca liczba samochodów wjeżdżających do centrów miast powoduje obniżenie jakości systemów transportowych i jakości życia, głównie z powodu zatłoczenia ruchem, zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu. Przeciwdziałanie takim negatywnym zjawiskom wymaga podejmowania działań przyczyniających się do zmniejszania zapotrzebowania na odbywanie podróży samochodowych. Jedną z metod jest zachęcanie do korzystania z systemu Parkuj i jedź (P+R/B+R), który jest połączeniem podróży odbywanych indywidualnie (samochodem/rowerem) i transportem zbiorowym z przesiadką w węźle transportowym, głównie w korytarzach prowadzących promieniście do centrów miast. Z punktu widzenia użytkowników systemu transportowego wykorzystywanie samochodu tam, gdzie nie występuje kongestia, oraz transportu zbiorowego w centrach miast umożliwia skrócenie czasu podróżowania. W artykule przedstawiono wyniki badań oraz doświadczenia z funkcjonowania systemu P+R w Warszawie i na Mazowszu na przestrzeni kilku ostatnich lat. Opisano charakterystykę funkcjonujących systemów P+R, intensywność wykorzystania systemu, koszty inwestycyjne i eksploatacyjne oraz preferencje użytkowników. Szerszej analizie poddano wpływ P+R na system transportowy, w tym przede wszystkich stopień przejęcia potencjalnych podróży transportem indywidualnym. Przedstawiono korzyści dla użytkowników i organizatora systemu oraz wady, takie jak np. nieuzasadnione wydłużanie podróży samochodowych czy przenoszenie się użytkowników z transportu zbiorowego do samochodów. Przedstawione wnioski i rekomendacje mogą stanowić podstawę dla decyzji dotyczących przyszłego rozwoju systemu P+R w Polsce oraz służyć do analizy i planowania miejskich i aglomeracyjnych systemów transportowych.
EN
The growing number of cars entering the city centres causes reduction of the quality of transport systems and the quality of life, mainly due to traffic congestion, air pollution and noise. To counteract such negative phenomena, actions contributing in reducing of car travel demand are required. One method is to encourage the use of the Park and Ride (P + R/B + R) system, which is a combination of travel to be completed individually (by car/bike) and by a public transport with a change in transport node, held mainly in the corridors leading to the radiating city centers. The article gives the results of the research and experience of the functioning of the P + R system in Warsaw and the Mazovia region. It describes the intensity of use of the system, operating and investment costs and preferences of users. Broader impact of the P+R on the transport system has been analysed. Conclusions and recommendations can form the basis for decisions on the future development of the P + R system in Poland and can be used for analysis and planning of urban and regional transport systems.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
4--9
Opis fizyczny
Bibliogr. 8 poz., fot., rys., tab.
Twórcy
autor
  • Instytut Dróg i Mostów, Politechnika Warszawska, 00-637 Warszawa, al. Armii Ludowej 16 , a.rogala@transeko.pl
Bibliografia
  • 1. Brzeziński A., Jesionkiewicz-Niedzińska K., Badania i metody oddziaływania na zachowania komunikacyjne osób w podróżach aglomeracyjnych, praca statutowa, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Warszawa 2012.
  • 2. Brzeziński A, Jesionkiewicz-Niedzińska K., Rogala A., System P+R, korzyści czy koszty? Konferencja Naukowo Techniczna Miasto i Transport 2013, Warszawa 2013.
  • 3. Studnicki P., Analiza funkcjonowania węzła komunikacyjnego Młociny przed i po uruchomieniu trasy mostu północnego, praca dyplomowa, Politechnika Warszawska, Warszawa 2012.
  • 4. Kierunki realizacji polityki parkingowej na obszarze miasta stołecznego Warszawy do roku 2035, WYG International, TransEko, Warszawa 2009.
  • 5. Analiza celowości budowy parkingów i ich wielkości wzdłuż linii kolejowej Warszawa Wschodnia–Mińsk Mazowiecki przy przystankach PKP, TransEko, Warszawa 2012.
  • 6. Opracowanie określające docelowy i komplementarny system publicznego transportu zbiorowego (zwłaszcza kolejowego) w zachodniej części aglomeracji warszawskiej, TRAKO, 2012.
  • 7. Studium koncepcyjne podstawowego układu drogowego miast: Grodzisk Mazowiecki Milanówek, Brwinów i Podkowa Leśna, TransEko, Warszawa 2007.
  • 8. Pomiary ruchu rowerowego w Warszawie, TransEko, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3ecb752e-e047-4522-bb24-89cfe51f5e1a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.