PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 3 | 3861--3868
Tytuł artykułu

Rynek części zamiennych do samochodów osobowych w Polsce w aspekcie jakości

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Market of spare parts for passenger cars in Poland in the qualitative aspect
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Rynek motoryzacyjny jest uważany za jeden z najbardziej rozwiniętych sektorów gospodarki. Corocznie rośnie liczba samochodów poruszających się po drogach, a co za tym idzie - rośnie liczba napraw i wymienianych części w pojazdach. Przyczyn takiej sytuacji należy także upatrywać w coraz to bardziej rozbudowanej technicznie konstrukcji samochodu. Poruszające się po polskich drogach kilkanaście milionów samochodów osobowych zakupionych jako nowe, a szczególnie importowanych jako używane, o znacznych przebiegach, wymaga ogromnej liczby części zamiennych w celu doprowadzenia ich do stanu zdatności technicznej oraz utrzymania w codziennej eksploatacji. W artykule omówiono kształtowanie jakości części do samochodów osobowych wskazując w szczególności na przedsiębiorstwa będące dostawcami na pierwsze (OE – original equipment, OES – original equipment services) oraz drugie wyposażenie (AM – after market). Przedstawiono genezę standardów zarządzania jakością dostosowanych do specyfiki branży motoryzacyjnej, głównie ISO/TS 16949. Następnie omówiono proces powstawania części zamiennych. Przytoczono zakładane parametry wytrzymałościowe poszczególnych podzespołów. Omówiono także proces dystrybucji i sprzedaży części motoryzacyjnych z wyróżnieniem ujęciem poszczególnych kanałów dystrybucji.
EN
Automotive market is claimed to be one of the most developed sectors of the economy. Each year the number of vehicles driven along roads increases, followed by the growing number of repairs and replaced parts. One of the reasons of this situation is more and more complicated construction of the car. Millions of cars running on Polish roads, both bought as new ones and imported as second-hand ones, with high mileages, require a substantial number of spare parts to bring them to technical efficiency and keep in this condition. In the paper, the problem of shaping the quality of parts for passenger cars is discussed, considering OE (original equipment) suppliers, OES (original equipment services) suppliers and AM (after market) suppliers. The genesis of quality management standards for automotive industry is presented, especially ISO/TS 16949. Then, the process of production of spare parts is talked over. The assumed durability parameters for different vehicle components are presented. Also, the process of distribution and sales of automotive parts in Poland is described, with special attention paid to distribution channels.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
3861--3868
Opis fizyczny
Bibliogr. 15 poz., rys., tab., wykr., pełen tekst na CD
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Wydział Ekonomiczny, Katedra Towaroznawstwa i Nauk o Jakości, 26-600 Radom, ul. Chrobrego 31, m.lotko@uthrad.pl
Bibliografia
  • 1. Auto motor i sport 2013, nr 10.
  • 2. Badania ITS w ramach projektu rozwojowego Nr N R10 0017 06/2009 „Opracowanie systemu badań i oceny części, podzespołów i płynów eksploatacyjnych stasowanych w pojazdach samochodowych dla zachowania bezpieczeństwa ich użytkowania”. ITS, Warszawa 2009.
  • 3. GUS, Transport – wyniki działalności w 2011 roku.
  • 4. Henrykowski W. (red.), Europejska wizja jakości: Spojrzenie w przyszłość. Wydawnictwo PCBC, Warszawa 2000.
  • 5. Ładoński W., Szołtysek K., Zarządzanie jakością w organizacji. Część 1 – Systemy jakości w organizacji. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • 6. Łuczak J., Ocena istotności elementów systemu zarządzania jakością dostawców na pierwsze wyposażenie (OE/OES) w branży motoryzacyjnej (OEM). Towaroznawcze Problemy Jakości 2006, nr 2(7).
  • 7. Łuczak J., System zarządzania jakością dostawców w branży motoryzacyjnej – ocena istotności wymagań. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2008.
  • 8. PN-EN ISO 9000:2006 Systemy zarządzania jakością: Podstawy i terminologia. PKN, Warszawa 2006.
  • 9. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Ministerstwa Finansów.
  • 10. Skorupka S. (red.), Mały słownik języka polskiego. PWN, Warszawa 1989.
  • 11. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych: Jaka naprawdę jest branża motoryzacyjna w Polsce – raport 2010.
  • 12. www.MotoFocus.pl
  • 13. www.tuv-nord.pl
  • 14. Zalewski R., Zarządzanie jakością w produkcji żywności. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2002.
  • 15. Żuchowski J., Jakość i ekologia wyrobów. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3dc66097-b07a-4846-a2bb-031d8b3d54b7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.