PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4 | 6337--6344, CD 2
Tytuł artykułu

Nowoczesne systemy detekcji pożaru dla taboru kolejowego pasażerskiego

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Modern fire detection systems for passenger rolling stock
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule podkreślono znaczenie prawidłowego funkcjonowania systemów detekcji pożaru dla bezpieczeństwa pasażerskiego taboru kolejowego. Przedstawiono wybrane techniki detekcji mające zastosowanie w tego typu środkach transportu. Szczególną uwagę poświecono systemom detekcji dymu, zarówno czujkom punktowym jak i systemom zasysającym. Opisane systemy charakteryzują się prostotą montażu i obsługi, bezawaryjnością, a co najważniejsze brakiem fałszywych alarmów. Mogą one znaleźć zastosowanie zarówno w już eksploatowanym taborze kolejowym jak i nowo projektowanym. Pomimo znaczącego spadku liczby pożarów wagonów pasażerskich, wynikającego ze stosowania w ich konstrukcji materiałów o obniżonej palności, są one nadal problemem. Jak wynika z opublikowanego przez NIK raportu gaszenie pożarów związanych z kolejnictwem angażuje jednostki, które muszą sobie radzić z pożarem w trudnych warunkach, pracując w środowisku dużego zadymienia i przy ograniczonym wyposażeniu. Zastosowanie jednego z przedstawionych systemów detekcji mogłoby przyczynić się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa pasażerów i obsługi, ale i ograniczyć powstające straty materialne.
EN
The article highlights the importance of the proper functioning of fire detection systems for the safety of passenger rolling stock. Selected detection techniques applicable to this type of transport are presented. Special attention is paid to smoke detection systems, both point detectors and aspiration systems. The described systems are easy to install and service, failure-free, and most importantly they manifest lack of false alarms. They can be used both in already operated rolling stock as well as the newly proposed. Despite the significant decrease in the number of fires in passenger trains, arising from the use of construction materials with reduced flammability, fires continue to be a problem. As is clear from the report published by the Supreme Audit Office, fire fighting related to railways involves entities that have to deal with fire in difficult conditions, working in an environment with high opacity and limited equipment. The use of one of the presented detection systems could contribute not only to the improvement of the safety of passengers and staff, but also to the reduction of damages.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
6337--6344, CD 2
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Techniki Morskiej i Transportu, Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki; 71-065 Szczecin, Al. Piastów 41, agnieszka.ubowska@zut.edu.pl
Bibliografia
  • 1. Autronica Fire and Security AS: AutroSafe Interaktywny System Sygnalizacji Pożaru, Wyd.3, 2014.
  • 2. Najwyższa Izba Kontroli, Funkcjonowanie ratownictwa technicznego i ochrony przeciwpożarowej na kolei. Nr ewidencyjny: P/12/077, Data publikacji: 2013.04.08.
  • 3. Radziszewska-Wolińska J., Bezpieczeństwo pożarowe taboru szynowego w Polsce i Europie. Problemy Kolejnictwa 2011, Zeszyt 153, 83-91.
  • 4. Siemens: Fire protection for rolling stocks, 2014.
  • 5. System Sensor: Applications Guide: Aspirating Smoke Detection, 2015.
  • 6. Wyborcza.pl, Gazeta Wyborcza - wydanie internetowe.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3d15253d-ae8b-4e97-81ac-8d9b4f3d61c1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.