PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Vol. 80, nr 2 | 95--113
Tytuł artykułu

Selected issues related to the research on a hybrid three-wheeler for the disabled

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Wybrane zagadnienia badań trójkołowego pojazdu hybrydowego dla osób niepełnosprawnych
Języki publikacji
EN PL
Abstrakty
EN
The article concerns the performing of selected experimental and simulation tests carried out when engineering a motor vehicle for the disabled, provisionally named PIMOTEK. The project was subsidized by the State Fund for Rehabilitation of Disabled Persons (PFRON) within a Research and Analysis Programme. The vehicle, engineered at the Automotive Industry Institute, has a three-wheeled running gear and a load-bearing structure that enables tilting of the vehicle together with its driver in relation to the road surface and rear vehicle axle. The solution that enables the tilting of vehicle body is well known from the Gyro series of Honda scooters. However, it was modified with respect to the needs of users with impaired body balance abilities. A unique solution incorporated in PIMOTEK is a hybrid internal combustion and electric powertrain mounted on the rear vehicle axle. The electric drive system simultaneously solves the problem of reversing, which is indispensable for disabled persons. The three‑wheeler is provided with a lift-and-swivel seat, which makes the transfer between the seat and the wheelchair easier for a disabled person and, at the same time, enables the disabled person to put the wheelchair in the luggage compartment by himself/herself. The innovativeness of the vehicle also manifests itself in the modern lines of the vehicle body, masking the features of the vehicle as an invalid carriage.
PL
Praca dotyczy realizacji wybranych badań doświadczalnych i symulacyjnych zrealizowanych podczas projektowania pojazdu dla osób niepełnosprawnych o roboczej nazwie „Pimotek”. Projekt został dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu Badań i Analiz. Zaprojektowany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji pojazd posiada trójkołowy układ jezdny oraz konstrukcję nośną umożliwiającą pochylanie nadwozia pojazdu wraz z jego kierowcą względem płaszczyzny drogi i tylnej osi pojazdu. Zastosowanie rozwiązania konstrukcyjnego umożliwiającego pochylanie nadwozia jest doskonale znane z serii skuterów Gyro marki Honda. Zostało jednak zmodyfikowane pod kątem potrzeb użytkowników o słabym balansie ciałem. Unikalnym rozwiązaniem konstrukcyjnym pojazdu „Pimotek” jest zastosowanie hybrydowego układu napędowego, spalinowo – elektrycznego, zabudowanego na tylnej osi pojazdu. Jednocześnie napęd elektryczny rozwiązuje problem niezbędnego dla osób niepełnosprawnych rewersu. Trójkołowiec jest wyposażony w windowany fotel obrotowy, ułatwiający osobie niepełnosprawnej przesiadanie się z jednoczesną możliwością samodzielnego umieszczania wózka inwalidzkiego w przestrzeni bagażowej. Innowacyjność pojazdu przejawia się również nowoczesną linią nadwozia o zamaskowanych cechach pojazdu inwalidzkiego.
Wydawca

Rocznik
Strony
95--113
Opis fizyczny
Bibliogr. 27 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Technology, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering, ul. Narbutta 84, 02-524 Warszawa, Poland, t.nowak@mechatronika.net.pl
autor
  • Warsaw University of Technology, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering, ul. Narbutta 84, 02-524 Warszawa, Poland, jsenko@simr.pw.edu.pl
  • Automotive Industry Institute (PIMOT), Analytical Laboratory, ul. Jagiellońska 55, 03-301 Warszawa, Poland, p.jasiński@pimot.eu
  • Automotive Industry Institute (PIMOT), Analytical Laboratory, ul. Jagiellońska 55, 03-301 Warszawa, Poland, a.paczkowski@pimot.eu
Bibliografia
  • [1] Dhruv U Panchal. Two and Three Wheeler Technology. PHI Learning Pvt. Ltd., Delhi 2015.
  • [2] Pawłowski J. Nadwozia samochodowe (Motor vehicle bodies). WKiŁ. Warszawa 1978.
  • [3] Danielsson O, Cocana A G. Influence of Body Stiffness on Vehicle Dynamics Characteristics in Passenger Cars. Göteborg 2015.
  • [4] PN-90/B-03200 Konstrukcje stalowe. Obliczenia statyczne i projektowanie (Steel structures. Structural analysis and designing).
  • [5] Niezgodziński M E, Niezgodziński T. Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe (Formulas, graphs, and material strength tables). Warszawa. WNT 1996.
  • [6] Niezgodziński M E, Niezgodziński T. Zadania z wytrzymałości materiałów (Problems in strength of materials). Warszawa 1997.
  • [7] The world’s most fuel efficient vehicle. Design and development of Paccar II. Zürich/Singen, 2007.
  • [8] Wojtyra M, Frączek J. Metoda układów wieloczłonowych w dynamice mechanizmów. Ćwiczenia z zastosowaniem programu ADAMS (Multibody systems method in the dynamics of mechanisms). Warszawa, 2007.
  • [9] Frączek J, Wojtyra M. Kinematyka układów wieloczłonowych. Metody obliczeniowe (Kinematics of multi-body systems. Computation methods). Warszawa, 2008.
  • [10] Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze (Active safety of the motor vehicle. Suspension, braking, and steering systems). Warszawa, 2011.
  • [11] Reimpell J, Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji (Motor vehicle chassis. The fundamentals of designing). 2nd issue. Warszawa, 2001.
  • [12] Kurnik W. Wykłady z mechaniki ogólnej (Lectures in general mechanics). Warszawa, 2012.
  • [13] Sikorski J. Amortyzatory pojazdów samochodowych. Budowa. Naprawa. Badania (Shock absorbers of motor vehicles. Construction, repairs, and testing). 2nd issue. Warszawa, 1984.
  • [14] Gillespie T D. Fundamentals of vehicle dynamics. Warrendale.
  • [15] Crolla A D. Automotive engineering. Powertrain, chassis system and vehicle body. Oxford, 2009.
  • [16] Hodkinson R, Fenton J. Lightweight electric/hybrid vehicle design. Oxford, 2001.
  • [17] Banerjee S. Dynamics for engineers. Chichester, 2005.
  • [18] Happian-Smith J. An introduction to modern vehicle design. Oxford, 2002.
  • [19] Blundell M, Harty D. Multibody systems approach to vehicle dynamics. New York, 2004.
  • [20] Dixon J C. Suspension geometry and computation. Chichester, 2009.
  • [21] Jazar R N. Vehicle dynamics: theory and applications. New York, 2008.
  • [22] http://cll.qc.ca/Professeurs/Mecanique/ethierp/3-wheels/index.htm (cited: Dec. 2015).
  • [23] http://www.3wheelers.com/ (cited: Dec. 2015).
  • [24] http://www.velomobile.de/GB/Ressources/Technique/Tilting/tilting.html (cited: Dec. 2015).
  • [25] http://www.poziome2.republika.pl/projektowanie.htm (cited: Dec. 2015).
  • [26] http://gadzetomania.pl/122,wynalazki-leonarda-da-vinci-nad-czym-pracowalrenesansowy-geniusz (cited: Dec. 2015).
  • [27] https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Gyro (cited: Dec. 2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3a1874a3-db50-46b2-b2f4-8d4e253b84fc
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.