PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | No. 2 (22) | 97--108
Tytuł artykułu

Determination of parameters of a technical and control states of the bus engine by using its discretized operation information

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
PL
Wyznaczenie parametrów stanu technicznego i stanu regulacji silnika autobusu z wykorzystaniem jego zdyskretyzowanej informacji eksploatacyjnej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper presents fundamentals of an innovative diagnostic method using operation information (imported in the form of dimensionless number of points). This process consists in the fact that for any change in the signal (depending on the signal value and the time when the change occurs) appropriate number of points determined by the by experts is assigned. The existing methods of assesing the operability include summing of all the points and then determining the current state and maintance level [10]. The proposed method uses these signals expressed in the form of points to determine the coupled interaction equations [3] defining parameters of the control and technical states, which are the basis for the assessment of the plant’s operability. In addition, the changes in control and technical states can be used to identifiy the parametric and momentary failures, and thus for the continuous monitoring of plants operability [7].
PL
W artykule przedstawiono założenia nowatorskiego sposobu wykorzystywania informacji eksploatacyjnej (sprowadzonej w postaci bezwymiarowej liczby punktów). Proces ten polega na tym, że każdej zmianie sygnału (w zależności od jej wartości i chwili pojawienia) przypisana jest odpowiednia ustalona przez ekspertów liczba punktów. W dotychczasowych metodach badania zdatności obiektów następuje sumowanie wszystkich punktów, a następnie określenie stanu, w jakim znajduje się obiekt oraz stopnia jego wyeksploatowania [10]. Zaproponowana nowa metoda polega na wykorzystaniu tychże sygnałów wyrażonych w postaci punktowej do wyznaczenia ze sprzężonych równań interakcji stanu [3] parametrów stanu regulacji i stanu technicznego, które są podstawą do oceny stanu zdatności obiektu. Dodatkowo ich przebiegi pozwolą na identyfikację uszkodzeń parametrycznych i chwilowych, a stąd pozwala to na ciągłą kontrolę stanu niezawodności obiektu w czasie eksploatacji [7].
Słowa kluczowe
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Strony
97--108
Opis fizyczny
Bibliogr. 11 poz., tab.
Twórcy
autor
Bibliografia
  • [1] Ashby R. W.: Wstęp do cybernetyki (Introduction to Cybernetics), PWN, Warszawa 1963.
  • [2] Bukowski L.: Prognozowanie niezawodności i bezpieczeństwa systemów zautomatyzowanych, Materiały XXXI Szkoły Niezawodności, Szczyrk 2003. (Prediction of Reliability and Safety for Automated Systems. Proceedings of the 21st School of Reliability, Szczyrk, 2003).
  • [3] Cempel C.: Teoria i inżynieria systemów (Theory and Engieering Practice of Systems), Wyd. Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacyjnej PIB, Poznań 2006.
  • [4] Günther H.: Diagnozowanie silników wysokoprężnych (Diagnostics of Diesel Engines), Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2006.
  • [5] Lindstedt P.: The Method of complex worth-ness as sessment of an engineering object in the process of its use and service, Solid State Phenomena Vol. 144 (2009) pp. 45-52.
  • [6] Lindstedt P.: Reliability and its relation to regulation and diagnostics in the machinery exploitation systems, Journal of KONBiN Vol. 1, No 2/2006.
  • [7] Lindstedt P., Sudakowski T.: The Assessment of object usability on the bassis of Instantaneous Values of Technical Condition and Regulation State Parameters, Journal of KONES Vol. 19 No 2(2012), Warsaw 2012. pp. 305- 312.
  • [8] Smalko Z.: Podstawy eksploatacji technicznej pojazdów (Fundamentals for Technical Operation of Vehicles), Ofic. Wyd. PW, Warszawa 1998.
  • [9] Söderström T., Stoica P.: Identyfikacja systemów (Identification of Systems), PWN, Warszawa 1997.
  • [10] Szawłowski S.: Przegląd kontrolny ASPA w systemie obsługiwania śmigłowca pokładowego SH-2G (Maintenance Inspection ASPA in the System of Service Operations to the Board Helicopter SH-2G), AIRDIAG Warszawa 27-28.10.2005.
  • [11] Szczepaniak C.: Podstawy modelowania sytemu człowiek – pojazd – otoczenie (Fundamentals for Modelling of the Human – Vehicle – Environment Systems), PWN, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3143b4e6-d049-4fc5-a07a-5f15feabd1e9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.