PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Vol. 25 | 19--26
Tytuł artykułu

Perception of view – how to develop spatial imagination

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Percepcja widzenia - jak kształtować wyobraźnię przestrzenną
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The concept of design work, presented in the article and undertaken in the course of „Engineering Graphics” conducted for the students of Environmental Protection course at the Faculty of Power and Environmental Engineering of the Silesian University of Technology, is a part of studies related to the analysis of the role and importance of the physical model in teaching subjects referring to spatial imagination, such as „Engineering Graphics”, „Geometry” and „Engineering Geometry”. The authors justify the introduction of a physical model into teaching of „Engineering Graphics” by the application of one of the oldest teaching principles– the principle of direct vividness, formulated in the nineteenth century by Pestalozzi1. Thendesign tasks which are presented in the article is an extension of the idea of basing the teaching of „Engineering Graphics” in certain justified cases resulting from, among others, the specific field of study or particular needs of students, mainly on design tasks directly referring to direct vividness.
PL
Przedstawiony w artykule koncept pracy projektowej realizowanej w ramach kursu „Grafiki Inżynierskiej” prowadzonego dla studentów kierunku Ochrona Środowiska na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej stanowi część badań związanych z analizą roli i znaczenia modelu fizycznego w dydaktyce przedmiotów odwołujących się do wyobraźni przestrzennej, takich jak „Grafika Inżynierska”, „Geometria Wykreślna” i „Geometria Inżynierska”. Zasadność wprowadzania modelu fizycznego do dydaktyki „Grafiki Inżynierskiej” autorki opierały na jednej z najstarszych zasad nauczania - zasady poglądowości bezpośredniej, sformułowanej w XIX w. przez Pestalozziego. Zadanie projektowe, które jest przedstawiane w artykule jest rozwinięciem idei oparcia dydaktyki „Grafiki Inżynierskiej” w pewnych uzasadnionych przypadkach wynikających np. ze specyfiki kierunku studiów lub szczególnych potrzeb studentów, w głównej mierze na zadaniach projektowych odwołujących do poglądowości bezpośredniej.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
19--26
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz.
Twórcy
  • Silesian University of Technology, Geometry and Engineering Graphics Centre ul. Krzywoustego 7, 44-100 Gliwice, POLAND, monika.sroka-bizon@polsl.pl
  • Silesian University of Technology, Geometry and Engineering Graphics Centre ul. Krzywoustego 7, 44-100 Gliwice, POLAND, ewa.terczynska@polsl.pl
Bibliografia
  • [1] Bańka A.: Społeczna psychologia środowiskowa (Social and Environmental Psychology). Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, p. 111.
  • [2] Kierski F.: Jan Henryk Pestalozzi. Nasza Księgarnia, Warszawa, 1927.
  • [3] Suchodolski B.: Zarys pedagogiki (An Outline of Pedagogy). PWN, Warszawa 1965.
  • [4] Sorby S.: Developing 3-D Spatial Visualization Skills. Engineering Design Graphics Journal, Vol 63, No 2 (1999).
  • [5] Urbańczyk F.: Zasady nauczania matematyki (Principles of Teaching Mathematics). PZWSZ, 1960.
  • [6] PN-EN ISO 5456-3 Rysunek techniczny Metody rzutowania Część 3: Przedstawienia aksonometryczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-30f4a2d0-5668-4682-acf0-937b3aa55489
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.