PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Vol. 5, no. 1 | 19--38
Tytuł artykułu

Rozwój architektury szkół publicznych Nowego Jorku w pierwszej dekadzie XXI wieku

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Development of public school architecture in New York in the first decade of the 21st Century
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Nowy Jork i jego architektura kojarzą się większości z nas z panoramą drapaczy chmur na Manhattanie. Tymczasem jako wielokulturowa metropolia, w której żyje ponad osiem milionów mieszkańców, miasto to musi się zmagać z wieloma niezwykle złożonymi wyzwaniami. Jednym z nich jest niewątpliwie system edukacji, którego poziom ma bezpośrednie przełożenie na jakość życia jego mieszkańców. Jakość szkół i ich dostosowanie do unikalnych potrzeb miejsca i czasu ma tu znaczenie fundamentalne.Lata 2000-2010 to okres szczególny dla rozwoju infrastruktury związanej z edukacją w Nowym Jorku, głównie za sprawą szeroko rozumianej polityki na szczeblu zarówno ogólnokrajowym, jak i lokalnym. Niniejsze opracowanie ma na celu analizę tego procesu, pod kątem nie tylko skali niespotykanej w miastach polskich, ale również metod zastosowanych w szeroko rozumianym procesie inwestycyjnym.Autor podejmuje próbę przybliżenia wybranych aspektów związanych z tymi zagadnieniami - posługując się reprezen¬tatywnymi przykładami szkół oraz wykorzystując własne doświadczenia projektowe i realizacyjne dotyczące obiektów szkolnych w Polsce i w USA.
EN
New York and its architecture is known to most of us as a panoramic view of skyscrapers in Manhattan. Meanwhile this multicultural metropolis with over eight million inhabitants is struggling with many complex challenges. One of them is undoubtedly system of education, the level of which has direct effect on the quality of city residents’ life. Quality of school architecture and its adaptability to unique requirements is very important factor. Period between years of 2000 and 2010 was in many ways very unique for infrastructure development related to education in New York, mainly due to a wider policy at both national and local levels. This study aims to analyze this process, not only because of its scale unprecedented in Polish cities, but also in order to show methods used in the investment process.
Wydawca

Rocznik
Strony
19--38
Opis fizyczny
Bibliogr. 9 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
  • Wydział Architektury, Politechnika Białostocka, ul. O. Sosnowskiego 11, 15-893 Białystok, a.dudzinski@pb.edu.pl
Bibliografia
  • 1. Balcer-Zgraja M. (2008), Architektura budynku szkolnego lat najnowszych, w aspekcie wpływów współczesnej techniki i wymagań społecznych, Wyd. Politechniki Śląskiej.
  • 2. Goldberger P. (1979), The City observed: New York, Vintage Books, New York.
  • 3. Goodnough A. (2002), An Overhaul In Building of Schools, “The New York Times”, 2002.11.01.
  • 4. Kolbert E. (1988), Legislature Votes New York City School Construction Agency, „The New York Times”, 1988.12.16.
  • 5. New York City Independent Budget Office, New York City Public School Indicators: Demographics, Re¬sources, Outcomes Annual Report 2011.
  • 6. Sirefman S. (2001), New York:a guide to recent ar¬chitecture, Ellipsis London Limited, London UK.
  • 7. U.S. Department of Education, Office of Elementary and Secondary Education, No Child Left Behind: A Desktop Reference,
  • 8. Washington, D.C., 2002. Materiały dostępne na www.ed.gov.
  • 9. Włodarczyk J. (1992), Architektura szkoły, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-2ada2f77-5f51-4703-baaa-a99c9b74a2c3
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.