PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 20, nr 1 | 40-42, 46
Tytuł artykułu

Niestandardowe zasilanie pojazdów trakcji miejskiej bez ciągłej górnej sieci trakcyjnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Non-standard powering urban vehicles without the constant upper system of overhead cables
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Tramwaje elektryczne od ponad stu lat zasilane są najczęściej poprzez ciągłą górną sieć trakcyjną. Sieć powrotną stanowią szyny jezdne. Rozwiązanie to jest opanowane technicznie i zapewnia wystarczające parametry energii elektrycznej do prowadzenia ruchu taboru w różnych warunkach pogodowych. Tramwaj, trolejbus, jako ekologiczny środek transportu o dużej zdolności przewozowej jest promowany. Jednocześnie obecność przewodów jezdnych nad ulicami w obszarach zurbanizowanych jest kłopotliwa. Pogarsza ona architekturę ulic. Problemem jest również zawieszanie sieci trakcyjnej. Właściciele budynków przyległych do linii tramwajowych starają się o usunięcie mocowań konstrukcji podwieszeń poprzecznych ze ścian. Ograniczenie przestrzeni miejskiej utrudnia stawianie słupów. Przy intensywnym ruchu pieszym i kołowym występują większe zagrożenia od upadku sieci. W efekcie wiele miast w Europie zrezygnowało ze swoich linii tramwajowych, bądź powstrzymuje się z ich rozwojem.
Wydawca

Rocznik
Strony
40-42, 46
Opis fizyczny
Bibliogr. 11 poz., rys., fot.
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Giziński Z., Żuławnik M.: Hybrydowy układ zasilania trolejbusu. 8 Międzynarodowa konferencja MET 2007 Warszawa.
  • [2] Kielak R.: STREAM - system elektrycznego pojazdu autonomczno-sieciowego. Technika Transportu Szynowego 9/2000.
  • [3] Maciotek T., Drążek Z.: Tram vehicle energy accumulator - on- board or in substation. International Conference Speedam 2004 Capri 16-18VI 2004. Materiały konferencyjne s. 132-137.
  • [4] Maciołek T.: Osłona izolacyjna elektrycznego przewodu zasilającego. Zgłoszenie patentowe nr P382911.
  • [5] Nowak M., Hildebrandt J., Barlik R.: Superkondensatory i ich zastosowania. Przegląd Elektrotechniczny 8/2002.
  • [6] Rufer A.: Solutions for storage of electrical energy. Laboratoire cTelec-tronique industrielle LEI EPFL, Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, Szwajcaria.
  • [7] Solarek T.: Celowość i opłacalność stosowania kondensatorowych zasobników energii hamowania odzyskowego na podstacjach tramwajowych. XIV Konferencja Naukowa Trakcji Elektrycznej SEMTRAK 2010.
  • [8] Szeląg A.: Zwiększanie efektywności energetycznej transportu szynowego. Technika Transportu Szynowego 12/2008.
  • [9] Siemens wybuduje linię tramwajową bez sieci trakcyjnej w stolicy Kataru, Doha. Technika Transportu Szynowego 11-12/2012.
  • [10] http://tram.bordeaux.free.fr/alimentations_trarnway.hlm
  • [11] http://www.sinautecus.com/products.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-27e7e6ad-7603-4843-92e2-f0ae7a691d82
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.