PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Nr 1 | 20--23
Tytuł artykułu

Wpływ rowkowania powierzchni na tarcie pary ciernej guma-guma

Warianty tytułu
EN
The influence of grooving of a surface on rubber to rubber friction
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W układach napędowych przenośników taśmowych kluczowym zagadnieniem, decydującym o skuteczności napędu, jest sprzężenie cierne. Siła przekazana przez napęd do taśmy jest tym większa, Im większy jest współczynnik tarcia współpracującej pary ciernej. W napędach bębnowych, w ceiu zwiększenia współczynnika tarcia, a tym samym sprzężenia ciernego między taśmą i bębnem napędowym, stosuje się gumowe lub ceramiczne okładziny bębnów, najczęściej z odpowiednim układem rowków.
EN
The effective transmissible tension is the crucial issue of the designing of belt conveyor drive. The transferred driving force depends on the coefficient of friction between the conveyor belt and the drive pulley coating. For the needs of designing safe boosted drive or setting the parameters of take-up the actual coefficient of friction ji has to be identified. The paper presents the method and results of testing rubber to rubber coefficient of friction. Tests for various types of grooving of a rubber surface as well as various level of surface contamination have been performed.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
20--23
Opis fizyczny
Bibliogr. 8 poz., rys., tab.
Twórcy
autor
  • Politechnika Wrocławska
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • [1] Bieliński D.: Tribologia elastomerów i gumy z perspektywy inżynierii materiałowej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom 2009.
  • [2] Furmanik K.: Drgania wzbudzane tarciem suchym. Teoria, eksperyment, symulacja. Rozprawy Monografie, nr 157, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2006.
  • [3] Gładysiewicz L.: Przenośniki taśmowe. Teoria i obliczenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003.
  • [4] Gładysiewicz L., Woźniak D.: Badania współczynnika tarcia dla potrzeb modelowania sprzężenia ciernego taśmy przenośnikowej z cięgnem napędu pośredniego. Transport Przemysłowy i Maszyny Robocze, nr 4( 14)/2011.
  • [5] Głąb P., Bieliński D., Maciejewska K.: Próba analizy zjawiska „stick-slip" dla elastomerów, Tribologia 2004, nr 4, s. 43-49.
  • [6] SMITH R.H.: Analyzing friction in the design of rubber products and their paired surfaces, CRC Press, 2008.
  • [7] Wieleba W.: Analiza procesów tribologicznych zachodzących podczas współpracy kompozytów PTFE ze stalą. Prace naukowe Instytutu Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn Politechniki Wrocławskiej, nr 84, Wrocław 2002.
  • [8] Kułacz J.: Wpływ rowkowania jednej z powierzchni pary ciernej guma-guma na współczynnik tarcia suwnego. Praca dyplomowa, Politechnika Wrocławska - Wydział Geoinżynie-rii. Górnictwa i Geologii, 2013, niepublikowana.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-257901bd-3ad6-4e32-8091-e132a0cf1bfa
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.