PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | z. 3 | 29--45
Tytuł artykułu

Rozwojowe rozwiązania silników autobusów miejskich

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Development designs of engines to city buses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Miejska komunikacja autobusowa generuje istotne obciążenia dla środowiska. W związku z tym przywiązuje się dużą wagę do jakości autobusów miejskich ze względu nie tylko na skuteczność wykonywania przez nie swych zadań, ich funkcjonalność i ekonomiczność, ale i oddziaływanie na środowisko. W artykule przedstawiono najważniejsze tendencje rozwoju silników stosowanych w autobusach miejskich. Stwierdzono, że osiąganie coraz wyższej jakości ekologicznej silników spalinowych musi pociągać za sobą znaczne podwyższenie ceny autobusów, a także zwiększenie zużycia paliwa. Spośród istniejących proekologicznych rozwiązań napędów autobusów miejskich przedstawiono koncepcje zasilania silników autobusów miejskich gazem ziemnym. Wyniki badań emisji zanieczyszczeń z silników zasilanych sprężonym gazem ziemnym wykazują już możliwość spełnienia przez te silniki wymagań na poziomie EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle - pojazdy przyjazne środowisku) o bardziej restrykcyjnych limitach emisji zanieczyszczeń niż EURO 4.
EN
For the buses of the city transport their big arduousness is significant for the environment. Due to the above their quality is taken into big consideration because of not only their efficiency in making their tasks, functionality and economic but also influence for the environment. In this paper the most important tendencies of the development of the drives in the city buses are shown. It is stated that achievement of higher and higher ecological quality of internal combustion engines must generate the considerable increase of the buses' prices and also augmentation of the fuel consumption. From among existing solutions of the pro-ecological drives of the city conceptions of the earth gas feed of the city buses were presented. The results of the searches of the pollutants emission from the engines supplied by compressed natural gas show already the possibility of the fulfillment by these engines of the requirements of the level EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) which have more restrictive limits of pollutants emission than Euro 4.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
29--45
Opis fizyczny
Bibliogr. 49 poz., rys., wykr.
Twórcy
autor
  • Zakład Homologacji i Badań Pojazdów Instytut Transportu Samochodowego
Bibliografia
  • [1] Allgeier T., Bischoff C., Foester J.: Natural gas as an alternative fuel motor vehicles. FISITA World Automotive Congress. Barcelona 2004.
  • [2] Anyon P.: Liquefied Petroleum Gas as an Automotive Fuel (2nd edition) an environmental and technical perspective. Australian Liquefied Petroleum Gas Association (ALPGA). Sydney 2002.
  • [3] Anyon P.: Liquefied Petroleum Gas as an Automotive Fuel-an environmental and technical perspective. Australian Liquefied Petroleum Gas Association (ALPGA). Sydney 1998.
  • [4] Anyon P.: LPG-The Clean Transport Altemative: Presenting the Environmental Case, Report commissioned by the Australian Liquefied Petroleum Gas Association (ALPGA), Sydney 2003.
  • [5] Arcoumanis C.: A technical study on fuels technology related to the Auto-Oil II Programme. (Volume II: Alternative Fuels) Fina! Report prepared for the European Commission Director–General for Energy. 2003.
  • [6] AVL Consulting and Information. Current and future exhaust emission legislation. AVL List GmbH. Graz 2004.
  • [7] Beer T., Grant T., Brown R., Edwards J., Nelson P., Watson H., Williams D.: Full Fuel cycle Greenhouse Gas Emissions from Altemative Fuels in Australian Heavy Vehicles. Atmospheric Environment 36. 2002.
  • [8] Beer T., Grant T., Watson H, Olarul D.: Life-Cycle Emissions Analysis of Fuels for Light Vehicles. Report (HA93A–C837/1/F5.2E) to the Australian Greenhouse Office. Melbourne 2004.
  • [9] Boegner W., Kramer M., Krutzsch B., Pischinger S., Voightländer D., Wenniger F., Wirbleit F., Brogan M., Brisley R., Webster D.: Removal of nitrogen oxides from the exhaust of lean–tune engine. Applied Catalysis B Environmental 7 (1995).
  • [10] Brogan M., Brisley R., Walker D., Webster D., Boegner W., Fekate N., Kramer M., Krutzsch B., Voighffinder D.: Evaluation of NOx storage catalysts as an effective system from NOx removal from the exhaust of lean bum gasoline engines. SAE Paper 952490.
  • [11] BU WAL, INFRAS AG: Luftschadstoffemissionen des Strassenverkehrs 1950 – 2010. BUWAL–Bericht Nr. 255, 1995.
  • [12] California Environmental Protection Agency. Air Resources Board: Public Workshop to Discuss Proposed Amendments to Motor Vehicle LPG Fuel Specifications.
  • [13] Chłopek Z., Michalski B.: Katalityczne metody ograniczania emisji cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym. Kwartalnik Naukowy ITS Transport Samochodowy 4/2004.
  • [14] Chłopek Z., Polichnowski T.: Modelowanie emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się na skrzyżowaniach. Archiwum Motoryzacji 4/2002.
  • [15] Chłopek Z.: Badania symulacyjne emisji globalnej substancji szkodliwych dla środowiska z silników trakcyjnych. PAN Oddział w Krakowie. Teka Komisji Naukowo-Problemowej Motoryzacji. Kraków 2001.
  • [16] Chłopek Z.: Główne problemy modelowania emisji substancji szkodliwych dla środowiska z silników spalinowych. Komitet Transportu PAN. Gdańsk 2001.
  • [17] Chłopek Z.: Modelowanie procesów emisji spalin w warunkach eksploatacji trakcyjnej silników spalinowych. Prace Naukowe. Seria „Mechanika" z. 173. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1999.
  • [18] Chłopek Z.: Ochrona środowiska w eksploatacji samochodów. Rozdział monografii „Edukacja ekologiczna. Podstawy działań naprawczych w środowisku". Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej. Nałęczów 2004.
  • [19] Chłopek Z.: Podstawowe problemy ochrony środowiska przed skutkami transportu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Nr 1/2005. Lublin 2005.
  • [20] Chłopek Z.: Pojazdy samochodowe. Ochrona środowiska. WKL. Warszawa 2002.
  • [21] Chłopek Z.: Symulacja emisji spalin przy zastosowaniu paliw gazowych w miejskiej komunikacji zbiorowej. Praca zbiorowa „Ograniczenie niskich emisji w dużych aglomeracjach miejskich". Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej. Warszawa 1999.
  • [22] Chłopek Z.: Tendencje rozwoju silników autobusów miejskich. Konferencja Komisji Autobusowej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Szklarska Poręba 2005.
  • [23] Chłopek Z.: Wprowadzenie do tematyki optymalizacji sterowania tłokowych silników spalinowych. Kwartalnik Naukowy ITS Transport Samochodowy 2-2004.
  • [24] Chłopek Z.: Wybrane zagadnienia ochrony środowiska przed skutkami transportu. Przegląd Komunikacyjny 4/2005.
  • [25] Dreisbach R., Wuensche P.: Heavy duty diesel engines developed from EURO 3 to EURO 4. PTNSS Symposium. Graz 2004.
  • [26] Embassy Gas Services. Liquid Petroleum Gas (LPG). Autogas Suppliers Failsworth. Manchester. http://www.embassygas.co.uk/index.htm.
  • [27] Engeljehringer K.: New emission legislation and measurement technologies. PTNSS Symposium. Graz 2004.
  • [28] Engine and Vehicle. Research & Development: Demonstration of a Low-NOx- Heavy¬Duty Natural Gas Engine. http://www.eere.energy.gov/afdc/pdfs/34092.pdf.
  • [29] Eudy L.: SuperShutle CNG fleet evaluation. Finał Report. NREL/TP-540-29226.
  • [30] Evaluating the Emission Reduction Benefits of WMATA Natural Gas Buses. http://www.eere.energy.gov/afdc.
  • [31] Frajdl K.: Gasoline engine technologies. PTNSS Symposium. Graz 2004.
  • [32] Herzog P. L.: HSDI diesel technology trend. PTNSS Symposium. Graz 2004.
  • [33] INFRAS AG: Handbuch flir Emissionsfaktoren des Strassenverkehrs; Version 2.1; Bern 2004.
  • [34] Kelly K. J. et al.: Emissions results from compressed natural gas vans and gasoline controls operating in the U.S. federal fleet. http://www.eere.energy.gov/afdc/pdfs.
  • [35] LPG London Tax Conversion Slashes Euro III Emissions Requirement. February 2005. http://www.conoc ophillips.co.uk/Index.htm.
  • [36] MAN Nutzfarzeuge AG: Beschreibung B 628-0903.
  • [37] MAN Nutzfarzeuge AG: Beschreibung B 628-3601.
  • [38] Merkisz J.: Kierunki rozwoju spalinowych zespołów napędowych. Czasopismo Techniczne „Mechanika" z. 6-M/2004. Kraków 2004.
  • [39] Miyoshi N., Matsumoto S., Katoh K., Tanaka T., Harada J., Takahashi N., Yokota K., Sugiura M., Kasahara K.: Development of new concept three way catalyst for automotive lean bum engines. SAE Paper 950809.
  • [40] Nylund N.O., Lawson, A.: Exhaust emissions from natural gas vehicles. Report prepared for the IANGV Technical Committee 2000.
  • [41] Ristovski Z.D., Jayaratne E.R., Lim M., Ayoko G.A., Morawska L., Christensen E., King G: Comparison of emissions from a selection of passenger vehicles operating on unleaded petrol and LPG fuel. Proc. 16th Clean Air and Environment Conference. Christchurch 2002.
  • [42] Schwarz V.: Fuel injection systems for future medium duty and heavy duty low emission diesel engines. FISITA World Automotive Congress. Barcelona 2004.
  • [43] Sher E.: Handbook of air pollution from internal combustion engines. Pollutant formation and control. Academic press. Boston 1998.
  • [44] Singer W.: Modern Particulate measurement. PTNSS Symposium. Graz 2004.
  • [45] Sklodowske W. J: School Bus Emissions Study. SAE Paper 2003-01-1381.
  • [46] The Natural Gas Vehicle Coalition. http://www.ngvc.org/ngv/ngvc.nsf#.
  • [47] U.S. Department of Energy. Energy Effieciency and Renewable Energy. Alternative Fuels Data Center. http://www.eere.energy.gov.
  • [48] Walzer P.: Progress in car powerplant technologies. FISITA World Automotive Congress. Barcelona 2004.
  • [49] Wang M.: Greenhouse gas emissions from LP Gas vehicles and appliances: a comparison analysis with other energies. World LP Gas Association. Paris 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-2302efbd-3daf-4796-8910-8cd4817722a6
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.