PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 114 | 439--448
Tytuł artykułu

Optymalizacja kształtu kolejowych krzywych przejściowych ze szczególnym uwzględnieniem strefy początkowej i końcowej

Warianty tytułu
EN
Optimization of the shape of railway transition curves with special emphasis on initial and end area
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Celem artykułu było zbadanie, dlaczego załomy krzywizn optymalnych krzywych przejściowych (KP) otrzymanych przez autorów w skrajnych punktach KP - początkowym oraz końcowym - miały niewielki negatywny wpływ na dynamikę pojazdu szynowego poruszającego się po takich KP. W tym kontekście autorzy postanowili wyjaśnić następującą hipotezę badawczą. Być może większa długość części środkowej KP powoduje, że kształt stref - początkowej i końcowej - staje się mniej istotny. Ideą badań było zmodyfikowanie obliczania funkcji celu tak, aby początkowe i końcowe strefy KP miały większe wagi (znaczenie) niż strefa środkowa. Na obecnym etapie część środkowa KP została w obliczeniach wartości funkcji celu całkowicie pominięta.
EN
The aim of this article was to clarify, why the curvatures' bends of optimum railway transition curves (TCs) obtained by the authors at the terminal points of the curve - the beginning and the end - had a relatively small negative impact on vehicle dynamics while running on such curves. In this context the authors put forward the following research hypothesis. Maybe bigger length of the middle zone causes that shape of the terminal zones has become less important. The idea of the research was to modify quality function calculation so that initial and end zones have bigger weights (importance) than the middle zone. At this stage the central part of TC was completely ignored in the quality function calculation.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
439--448
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
autor
  • Politechnika Warszawska, Wydział Transportu
  • Politechnika Warszawska, Wydział Transportu
Bibliografia
  • 1. Koc W., Radomski R.: Analiza krzywych przejściowych z nieliniowymi rampami przechyłowymi. Drogi Kolejowe, 11, 1985.
  • 2. Li X., Li M., Bu J., Wang H.: Comparative analysis on the linetype mechanical performances of two railway transition curves. China Railway Sciences, issue 6, 2009.
  • 3. Long X.Y., Wei Q.C, Zheng F.Y.: Dynamical analysis of railway transition curves. Proc. IMechE part F, Journal of Rail and Rapid Transit, 224(1), str. 1-14, 2010.
  • 4. PN-EN 12299:2009, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2009.
  • 5. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie z dnia 10 września 1998 r. (Dz. U. 98.151.987) z późn. zm.
  • 6. Techniczne specyfikacje interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych - 2011/275/UE, Komisja Europejska, 2011.
  • 7. Zboiński K., Woźnica P.: Optimisation of the railway transition curvesf shape with use of vehicle-track dynamical model. Archives of Transport, vol. 22, nr 2, Warszawa 2010.
  • 8. Woźnica P.: Kształtowanie i ocena własności kolejowych krzywych przejściowych z wykorzystaniem metod optymalizacji i symulacji. Rozprawa doktorska, Politechnika Warszawska, Wydział Transportu, Warszawa 2012.
  • 9. Zboiński K.: Nieliniowa dynamika pojazdów szynowych w łuku. WNITE, Warszawa-Radom 2012.
  • 10. Zhang J.Q., Huang Y.H., Li F.: Influence of transition curves on dynamics performance of railway vehicle. Journal of Traffic and Transportation Engineering, 10(4), str. 39-44, 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-1fcd23d6-4a89-450a-ab0d-b69c18b56aa0
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.