PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 3 | 5111--5117
Tytuł artykułu

Badania symulacyjne eksploatacji helikopterowego silnika o zapłonie samoczynnym

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Simulation studies of the helicopter diesel engine exploitation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono koncepcję zastosowania silnika wysokoprężnego do napędu lekkiego śmigłowca. Zaprezentowano analizę porównawczą kosztów eksploatacji helikoptera ze standardowym silnikiem turbinowym oraz nowoczesnym silnikiem diesla. Analiza ta opierała się głównie na porównaniu wartości zużycia paliwa w jednostce napędowej silnika Diesla otrzymanych na podstawie badań symulacyjnych do danych literaturowych zużycia paliwa dla silnika turbinowego. Badania zużycia paliwa przeprowadzono w programie symulacyjnym AVL Boost dla określonej ścieżki lot odpowiadającej scenariuszowi lotu pasażerskiego. Scenariusz ten zawierał zestaw operacji i stanów lotu niezbędnych dla startu, przelotu, lądowania, odebrania pasażera, ponownego startu, przelotu w miejsce docelowe i ponownego lądowania. Jak wykazano zużycie paliwa przez silnik Diesla jest znacznie mniejsze w porównaniu do silnika turbinowego napędzającego helikopter klasy lekkiej.
EN
The article presents the concept of the use of the diesel engine to power a light helicopter. A comparative analysis of helicopter operating costs with a standard turbine engine and a modern diesel engine was presented. This analysis was based mainly on a comparison of the diesel engine fuel consumption on the basis of simulation studies to literature data of fuel consumption for a turbine engine. The fuel consumption study was conducted in the simulation software AVL Boost for a specific flight path corresponding to the scenario of passenger flight. This scenario contains a set of operations and flight conditions necessary for take-off, flight, landing, passenger pickup, restart, flight to the destination and re-landing. As indicated fuel consumption of a diesel engine is significantly smaller than in a light helicopter powered by turbine engine.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
5111--5117
Opis fizyczny
Bibliogr. 4 poz., tab., wykr., CD1
Twórcy
  • Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, Katedra Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych; 20-618 Lublin; ul. Nadbystrzycka 36, k.pietrykowski@pollub.pl
autor
  • Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, Katedra Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych; 20-618 Lublin; ul. Nadbystrzycka 36, p.magryta@pollub.pl
autor
  • Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, Katedra Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych; 20-618 Lublin; ul. Nadbystrzycka 36, w.wendeker@pollub.pl
autor
  • Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, Katedra Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych; 20-618 Lublin; ul. Nadbystrzycka 36, z.czyz@pollub.pl
Bibliografia
  • 1. Badanie KPMG w Polsce: Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011.
  • 2. Clearwater corporate finance, Aerospace Global Report 2011. A Clearwater Industrials Team Report 2011.
  • 3. Magryta P., Majczak A., Możliwość zastosowania silnika Diesla w lekkim śmigłowcu. Autobusy, Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 3/2012.
  • 4. Rindlisbacher T., Guidance on the Determination of Helicopter Emissions. Federal Office of Civil Aviation FOCA, Division Aviation Policy and Strategy, 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-1e16d03d-8421-4e73-ade8-19eca2cf39cf
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.