PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 3 | 6561--6567
Tytuł artykułu

Wpływ zmian temperatury otoczenia na przyspieszanie i hamowanie samochodu osobowego na suchej i czystej nawierzchni bitumicznej w okresie zimowym. Część pierwsza

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Influence of ambient temperature and dew point changes on acceleration and breaking on dry and clean bituminous pavement in winter time. Part one
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Ruch pojazdów w okresie zimowym w głównej mierze zdeterminowany jest warunkami spotykanymi na drodze. Zmienność tych warunków w ostatnich latach w Polsce ma duży rozrzut wartości temperatur, występowania opadów czy zawartości wilgoci w powietrzu. Transport drogowy i jego bezpieczeństwo zależy od wariacji cech środowiskowych i nawierzchni oraz zdolności i odporności psychofizycznych kierowcy. Wielowątkowość i wieloaspektowość procesów jezdnych i zachowań kierowców powoduje, iż badania doświadczalne kinematyki ruchu pojazdu wymagają eliminacji wybranych czynników zewnętrznych i wewnętrznych, w celu określenia wpływu zadanych cech na proces przyspieszania i hamowania. W artykule przedstawiono wyniki badań doświadczalnych intensywnego przyspieszania samochodu osobowego w zmiennych warunkach temperatury na suchej i czystej nawierzchni bitumicznej w okresie zimowym.
EN
Movement of vehicles during winter is largely determined by conditions encountered on the road. Variability of these conditions in recent years in Poland has a large dispersion of values of temperature, occurrence of rain or moisture in the air. Road transport and its safety depends on variations of environmental features and conditions and also drivers psychophysical capacity and resilience. Multithreaded nature and multifaceted of driving processes and driver behavior makes it necessary to eliminate some of internal and external factors for the purpose of vehicle kinematics experimental research in order to determine the effect of selected ambient characteristic son the process of acceleration and deceleration. This paper presents results of experimental studies of intensive acceleration of a passenger car under varying temperature conditions on clean dry bituminous pavement in the winter.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
6561--6567
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., fot., rys., tab., pełen tekst na CD
Twórcy
  • Politechnika Poznańska, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Katedra Podstaw Konstrukcji Maszyn; 60-965 Poznań; ul. Piotrowo 3, konrad.walus@put.poznan.pl
Bibliografia
  • 1. Dudziak M., Lewandowski A., Warszczyński J., Anioła M., Kędziora K, Waluś K. J., Wpływ cech nawierzchni i otoczenia na parametry ruchu pojazdu w warunkach zimowych (badania pilotażowe), materiały XX FRANCUSKO – POLSKIEGO SEMINARIUM MECHANIKI oraz VII MIEDZYNARODOWEJ KONFERENCJI n.t.: Modelowanie I Symulacja Zjawisk Tarciowych W Układach Fizycznych Strukturach Technicznych "TARCIE 2012", s. 24-29, Warszawa 2012, ISBN 83-89703-75-0,
  • 2. Martin D.P., Schaefer G.F.: Tire-Road Friction in Winter Conditions for Accident Reconstruction. SAE Technical Paper Series. 960657, (1996)
  • 3. Navin F., Macnabb M., Nicolletti C.: Vehicle Traction Experiments on Snow and Ice. SAE Technical Paper Series. 960652, (1996)
  • 4. Olszewski Z., Waluś K. J., Analiza teoretyczna rozkładu sił i naprężeń w oponie, s. 245-256, rozdział w monografii pod red. M. Dudziaka p.t.: Projektowanie i badanie urządzeń mechatronicznych, Poznań 2010
  • 5. Olszewski Z., Waluś K. J., Effects of Atmospheric Conditions on The Mechanical Properties of Tires, Applied Mechanics and Materials Vol. 232 (2012) pp 14-18, © (2012) Trans Tech Publications, Switzerland, doi:10.4028/www.scientific.net/AMM.232.14, EBook version ISBN: 978-3-03813-434-3
  • 6. Te Yeong-Jyh Lin, Sheng-Jye Hwang, Temperature prediction of rolling tires by computer simulation, Mathematics And Computers in Simulation, p.235-249, 2004
  • 7. Unarski J., Wach W., Zębala J., Przyjmowanie wartości współczynnika tarcia w różnych szczególnych okolicznościach, Instytut ekspertyz sądowych, Kraków 2000
  • 8. Waluś K. J., Olszewski Z., Analysis of Tire-road contact under Winter conditions, Lecture Notes in Engineering and Computer Science, Volume 2192, proceedings World Congress on Engineering 2011, Volume III, London, U.K. 6-8 July, 2011, p. 2381-2384, ISBN 978-988-19251-5-2, ISSN 2078-0958,
  • 9. Waluś K. J., Comparison of the maximum acceleration of a passenger car on selected pavements in wintertime, Visnik. - 2012, no. 747, s. 34-38, ISSN 0321-0499
  • 10. Waluś K. J., Comparing the intensity of the acceleration of a passenger car equipped with summer and winter tires in sub-zero road surface temperatures, Technológ. - 2013, nr 4, s. 262-264, ISSN 1337-8996
Uwagi
PL
"Projekt nr N N509 544540 został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki"
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-1c0e0040-d593-4c68-b27c-9408d317b70f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.