PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. 5/86 | 95--102
Tytuł artykułu

Reduction of vehicle body vibrations with piezoelectric dampers

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
PL
Ograniczanie drgań nadwozia pojazdu z wykorzystaniem tłumików piezoelektrycznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In this paper an effect of controlling damping force in a vehicle suspension system is discussed. A vehicle suspension system is equipped with controlled piezoelectric dampers (PZD) which allow controlling vehicle body vibration. In that way ride comfort can be improved. Vertical vibration reduction of vehicle body has an influence on comfort by decreasing a value of vertical accelerations in a arbitrary chosen point of a vehicle body. Control of friction in dampers is realized by controlling piezoelectric valve and flows between chambers of the PZD damper.
PL
Praca poświęcona jest badaniu wpływu sterowania tłumikami piezoelektrycznymi na drgania pojazdu. Ograniczenie drgań pionowych pojazdu wpływa na poprawę komfortu jazdy a zmniejszenie wahań nacisku kół na drogę zwiększa bezpieczeństwo ruchu pojazdu. Sterowanie siłą tłumienia odbywa się przy pomocy amortyzatorów sterowanych zaworami piezoelektrycznymi. Zawór piezoelektryczny umożliwia sterowanie charakterystyką tłumika poprzez zmiany oporów przepływu między komorami tłumika hydraulicznego.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
95--102
Opis fizyczny
Bibliogr. 7 poz., rys., wykr.
Twórcy
autor
  • Institute of Vehicles, Warsaw University of Technology
autor
  • Institute of Vehicles, Warsaw University of Technology
  • Institute of Vehicles, Warsaw University of Technology
Bibliografia
  • [1] Carlson J D, Cantanzarite D M and St Clair K A 1995 Commercial magnetorheological fluid devices Proc. 5th Int.Conf. on Electro-Rheological Fluids vol 20
  • [2] Holnicki-Szulc J., Pawłowski P., Mikułowski G., Graczykowski C.: Adaptive impact absorption and applications to landing devices. 2008, Advances in science and technology, 56, 609, p. 609-613
  • [3] Trächtler A.: Integrated vehicle dynamics control using active brake, steering, and suspension systems, Int. J. Veh. Des. 36(1) (2004), pp. 1–12.
  • [4] March C., Shim T.: Integrated control of suspension and front steering to enhance vehicle handling, J. Proc. Inst. Mech. Eng. D, J. Automob. Eng. 221(4) (2007), pp. 377–391.
  • [5] Parallel Pre-stressed Actuator (PPA). CEDRAT Technologies. http://www.cedrat-technologies.com/en/mechatronic-products/actuators/ppa.html.
  • [6] Makowski M., Knap L., Grzesikiewicz W., Pokorski J.: Steuernmöglichekeiten eines schwinungssystems mit magnetorheologischen dämpfer (MR). Development Trends in Design of Machines and Vehicles, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, 4(63)/2006, Warszawa 2006, p. 73-80, ISSN 1642-347X.
  • [7] User’s Guide Simulink , www.mathworks.com
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-174ec492-0eeb-4f09-869d-6c21b76fa32b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.