PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | z. 1 | 53--58
Tytuł artykułu

Widzenie zmierzchowe a bezpieczeństwo na drogach

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Twilight vision and road safety
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Artykuł prezentuje przegląd teoretycznych koncepcji i wyników badań dotyczących znaczenia sprawności widzenia w warunkach zmniejszonej jasności oświetlenia dla prawidłowego wykonywania czynności kierowcy. Zarysowany jest związek pomiędzy procesami uwagi a widzeniem zmierzchowym- jako podstawa wyjaśniania błędu człowieka w tym obszarze. Omówiono relację pomiędzy sprawnością widzenia zmierzchowego a spostrzeganiem kontrastu, progiem widzenia nocnego, wrażliwością na olśnienie oraz czasem readaptacji. Zaprezentowano szereg badań dotyczących związku pomiędzy widzeniem zmierzchowym (głównie wrażliwością na kontrast) a wypadkowością. Omówiono implikacje dla praktyki badania funkcji wzrokowych u kierowców.
EN
The article presents an overview of theoretical concepts and research findings on the importance of efficiency of vision in reduced illumination conditions for the performance of drivers. The relationship between the processes of attention and seeing in the twilight has been outlined, as the basis for explaining human error in this area. The relationship between the efficiency of view of twilight and contrast perception, night vision threshold, sensitivity to glare, and re-adaptation time has been discussed. A number of studies on the relationship between twilight vision (mainly contrast sensitivity) and the accident rate has been discussed. The implications for the practice of visual function tests for drivers.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
53--58
Opis fizyczny
Bibliogr. 12 poz.
Twórcy
  • Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej
Bibliografia
  • [1] Schieber F., Schlorholtz B., McCall R. (2009) Visual requirements of vehicular guidance. [w:] C. Castro (red.) Human factors of cognitive performance in driving (s. 31-50). Boca Raton: CRC Press.
  • [2] Tarnowski, A. (2009) Pamięć robocza i mechanizmy kontroli ruchów oka. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • [3] Bauer G.M., Frumkes T.E., Holstein G.R. (1983). The influence of rod light and dark adaptation upon rod-cone interaction. The Journal of Physiology 337, 121-135.
  • [4] Dyrektywa Komisji Europejskiej 2009/113/WE z dnia 25 sierpnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy.
  • [5] Varady G., Bodrogi P. (2006). Mesopic spectral sensivity functions based on visibility and recognition contrast thresholds. Ophthalmic & Physiological Optics : The Journal of the British College of Ophthalmic Opticians (Optometrists) 26, 246-253.
  • [6] Alferdinck J.W.A.M. (2006). Target detection and driving behaviour measurements in a driving simulator at mesopic light levels. Ophthalmic & Physiological Optics : The Journal of the British College of Ophthalmic Opticians (Optometrists) 26, 313-317.
  • [7] Yantis S., Johnson D. N. (1990). Mechanisms of attentional priority, Journal of Experimetal Psychology (Human Percepton and Performance) 16, 812-825.
  • [8] Dawson M.R.W., Thibodeau M.H. (1998). The effect of adapting luminance on the latency of visual search. Acta Psychologica 99, 115-139.
  • [9] Ball K., Owsley C. (1991) Identifying Correlates of Accident Involvement for the Older Driver, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society. vol. 33 583-595.
  • [10] Owsley C, Stalvey BT, Wells J, Sloane ME, McGwin G Jr. (2001) Visual risk factors for crash involvement in older drivers with cataract. Arch Ophthalmol. 119(6): 881-7
  • [11] Horowski, P. (2003) Badanie psychologiczne w ciemni kabinowej. W: T. Rotter (red.) Metodyka badań kierujących pojazdami. Warszawa: ITS.
  • [12] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 07.01.2004 w sprawie badań lekarskich kierowców (z późn.zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-13ba1210-b975-48b2-bbcc-ac17e70b1889
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.