PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3 | 3446--3455, CD 1
Tytuł artykułu

Analiza wartości stopnia sprężania w silniku podczas spalania mieszanek wzbogaconych w tlen

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Analysis of values of the compression ratio of the engine during the combustion of oxygen enriched mixtures
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W pracy omówiono zagadnienie wzrostu mocy jednostkowej silnika samochodowego. Poruszono aspekt doładowania silnika oraz stopnia sprężania. Następnie zwrócono uwagę na fakt, że obecny stan techniki pozwala na zasilanie silnika mieszanką paliwowo-powietrzną wzbogaconą w tlen w sposób ciągły. Takie rozwiązanie pozwala na rozszerzenie parametrów kontrolujących proces spalania w silniku. Niezbędne do tego jest poznanie skutków powodowanych przez tak prowadzony proces spalania. Dlatego w pracy zaprezentowano algorytm wyznaczania adiabatycznej temperatury spalania. Pokazano możliwości jakie daje odpowiednie sterowanie spalaniem w atmosferze wzbogaconej w tlen. Zaprezentowano wybrane dwa rozwiązania sterowania procesem. Podczas spalania mieszanek wzbogaconych ze zwiększoną ilością paliwa wykazano, że niewielkie naddatki tlenu pozwalają znacznie zmniejszyć stopień sprężania w silniku, bez zmiany temperatury spalania. Dla rozwiązania, w którym wraz ze wzrastającym stężeniem tlenu nie zwiększa się ilość spalanego paliwa pokazano, że możliwe jest zwiększenie stopnia sprężania, przy znacznym wzroście ilości tlenu w spalinach.
EN
The paper discusses the problem of the increase of automobile engine unit power. The problem of the engine boost and compression ratio was raised. Then the fact that the current state of the art allows the engine to continuously supply the oxygen enriched mixture was written. This solution allows to extend the parameters for controlling the combustion process in the engine. Necessary to this is to understand the effects of so proceed the combustion process. Therefore, the paper presents an algorithm for determining the adiabatic combustion temperature. The possibilities offered by appropriate control of combustion in an oxygen enriched atmosphere was shown. Selected two process control solutions was presented. During the combustion of mixtures enriched with the increased amount of fuel was shown that small oversize of oxygen allows for greatly reducing the compression ratio of the engine without changing combustion temperature. In case wherein the amount of fuel burned does not increase with increasing oxygen concentration is shown that it is possible to increase the degree of compression with a substantial increase in the amount of oxygen in the exhaust gas.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
3446--3455, CD 1
Opis fizyczny
Bibliogr. 5 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Politechnika Wrocławska, Wydział Mechaniczno-Energetyczny; 50-370 Wrocław; ul. Wyb. Wyspiańskiego 27. Tel: + 48 71 320-36-73, artur.nems@pwr.edu.pl
Bibliografia
  • 1. Dyszy J., Zienkiewicz B., Więcej tlenu, Auto Technika Motoryzacyjna, 01/2006, 16.
  • 2. Poola R.B., New Technology Promises Cleaner Diesels, Trans Forum research review, Vo.1, No 4, Winter 1999.
  • 3. Szargut J., Termodynamika, Wydawnictwo WNT, 2012.
  • 4. Śliwiński K., Perspektywy zasilania silników ZI mieszanką wzbogaconą w tlen, Czasopismo techniczne M, Wydawnictwo WPK, 2008.
  • 5. Wajand J.A., Wajand J.T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwo WNT, 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-0bb49ac4-203a-4a11-880d-16d5e92ddf04
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.