PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Z. 178 | 55--62
Tytuł artykułu

Intermodalny transport kapsuł Hyperloop – koncepcja, wymagania, korzyści

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Intermodal Transport of Hyperloop Capsules – Concept, Requirements, Benefits
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono koncepcję rozszerzenia zastosowania Hyperloop w transporcie towarów i osób. Kapsuły Hyperloop mają poruszać się z maksymalną prędkością od kilkuset km/h do prędkości dźwięku, więc powinny znaleźć zastosowanie w szybkim transporcie na odległość od kilkuset do kilku tysięcy kilometrów. Obecnie, takie potrzeby zaspokajają linie lotnicze i linie Kolei Dużych Prędkości (KDP), które oferują przejazdy z mniejszą prędkością, ale mogą odbierać i dowozić pasażerów lub ładunki bliżej miejsca rozpoczęcia podróży o raz miejsca przeznaczenia. Przedstawiona koncepcja polega na skonstruowaniu i wykorzystaniu intermodalnych kapsuł Hyperloop, które pozbawione elementów napędowych mogłyby być wykorzystane, podobnie jak tradycyjne kontenery, do szybkiego transportu towarów, a w dalszej perspektywie osób. W artykule przedstawiono podstawowe wymagania dla kapsuł oraz środków ich transportowania, takich jak pojazdy Hyperloop, specjalizowane samoloty, specjalne (odpowiednio zaprojektowane do przewozu kapsuł) składy pociągów KDP, a także siodłowe ciągniki drogowe lub jednostki pływające wykonujące przewozy w zakresie „ostatniej mili”. Opisano również korzyści wynikające z konstrukcji i zastosowania kapsuł intermodalnych i przeznaczonych dla nich środków transportu. W podsumowaniu oceniono perspektywy wdrożenia nowej gałęzi transportu intermodalnego, która przy jednoczesnym zastosowaniu współczesnych metod i środków informatycznych może przyczynić się do szybszego transportowania towarów i osób nie tylko dzięki skróceniu czasu przejazdu (Hyperloop, KDP, samo lot), ale również dzięki skróceniu czasu operacji w punktach przeładunku kapsuł, które mogłyby być transportowane od miejsca początkowego do docelowego bez przesiadek lub przeładunku. Zdaniem autora, takie rozwiązanie w pierwszej kolejności umożliwi szybki transport towarów do ośrodków, gdzie nie będzie terminali Hyperloop, a docelowo przyspieszyć transport osób wzbogacając i uzupełniając rynek przewozów.
EN
The paper presents the concept of extending the use of Hyperloop in the transport of goods and people. Hyperloop capsules are to move at a maximum speed from a few hundred km/h to a speed of sound, so they should be used in the event of the necessity of fast transport for a distance of several hundred to several thousand kilometers. Currently, such needs are met by airlines and High Speed Railways, which offer rides at a slower speed, but can receive and deliver a passenger or cargo closer to the point of departure and destination. The presented concept is based on the construction and use of intermodal Hyperloop capsules, which without drive components could be used similarly to traditional containers for fast transport of goods, and in the longer term for people. Th e paper presents basic requirements for capsules and means of transporting them, such as Hyperloop vehicles, specialized planes, dedicated trains of High Speed Railways, as well as road tractors or ships performing transport in the „last mile” area. Th e paper discusses the benefits resulting from the design and use of intermodal capsules and means of transport dedicated to them. In the summary, the prospects for the implementation of a new intermodal transport mode were assessed, while using modern IT methods and IT means, may contribute to faster transport of goods and people not only due to shortened travel time (Hyperloop, High Speed Railways, planes), but also due to shortened operation time in points reloading capsules that could be transported from the starting point to the destination without changing or reloading. Such a solution can first solve the problem of fast transport of goods to places, where there will be no Hyperloop terminals, and ultimately accelerate the transport of people. This solution enriching and completing the transport market.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
55--62
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz.
Twórcy
autor
Bibliografia
  • 1. Hyperloop Alpha, www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf [dostęp 8 lutego 2018].
  • 2. Hyperloop One, https://hyperloop-one.com/ [dostęp 8 lutego 2018].
  • 3. Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, 2017, Załącznik nr 4. Informacja dotycząca potencjału wdrożenia na terytorium RP systemu kolei próżniowej opartej o Centralny Port Komunikacyjny lata 2018–2030.
  • 4. Polak K.: Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania, Prace Instytutu Kolejnictwa, 156, Warszawa 2017.
  • 5. Shinde R.T., Raijade V.B., Lahare A.S., Sarode V.B.: Hyperloop Transportation System, International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET) Vol.: 04 Issue: 04, April – 2017.
  • 6. Rudowski M.: Cyfrowe systemy wspierające technologie Hyperloop, „Najnowsze technologie w transporcie szynowym”, materiały konferencyjne, Warszawa 2017, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ss. 107 - 108.
  • 7. Rudowski M.: Rozszerzenie zastosowania kapsuł Hyperloop w transporcie towarów i osób , „Najnowsze technologie w transporcie szynowym”, materiały konferencyjne, Warszawa 2017, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ss. 105–106.
  • 8. Rudowski M.: II Konferencja naukowo-techniczna „IT w transporcie szynowym”, Prace Instytutu Kolejnictwa, 2017, zeszyt 156.
  • 9. Żurkowski A.: Centralny Port Komunikacyjny – warianty obsługi transportem naziemnym, „Najnowsze technologie w transporcie szynowym”, materiały konferencyjne, Warszawa 2017, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ss. 141 - 142.
  • 10. Żurkowski A.: Rozwój technologii Hyperloop w Polsce – zastosowania w przewozach pasażerskich, Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK „Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym, Część II Transport szynowy. Sterowanie ruchem kolejowym, nr 2 (113), 2017, str. 199 - 208.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-0b87aa63-76f2-44b4-bc7d-bb3b2547f7b5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.