PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | Nr 96, z. 158 | 43--54
Tytuł artykułu

O dynamicznym oddziaływaniu i zużyciu układu koło-szyna

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
On dynamical interaction and wear of wheel-rail system
Konferencja
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym = Modern technologies and management systems for rail transport (30.11-2.12.2011 ; Zakopane, Polska)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W pracy podano opis porównawczych badań pięciu różnych typów kół kolejowych pod względem zużycia i dynamicznych obciążeń układu koło-szyna. Ustawiając koła pod kątem nabiegania 1,5 stopnia symulującego zachowanie koła pojazdu w łuku przeprowadzono na stanowisku EMS 60 (100 000 cykli każde koło). Badania dynamicznego oddziaływania pojazdu szynowego na tor z falistym zużyciem przeprowadzono wyposażając wózek w koła staliwne i kuto/walcowane o różnej twardości i sztywności. Badania wykazały, że twardość kół nie jest parametrem decydującym o zużyciu i degradacji toru.
EN
The paper is devoted to description of comparative investigation of wear and dynamical loadings of wheel-rail system for five types of wheels. Using EMS 60 stand by angle of attack equal 1,5 degree simulating curved track each wheel was subjected to 100 000 cycles of loading. Dynamical study of vehicle–track interaction with corrugated rail was performed using cast wheels and forget-rolled wheels of various hardness and stiffness. It is pointed out that the hardness of wheels is not a parameter responsible for wear of rails and track degradation.
Twórcy
autor
  • Politechnika Krakowska
Bibliografia
  • [1] Bogacz R., Świderski Z.: Simulation of Exploitation Conditions Induced Damage of Rolling Surface of Rails and Wheels. Simulation in R&D. Vol.1 .No. 2/2010, pp. 119-130.
  • [2] Bogacz R., Świderski Z.: The rail damages caused by dynamic interaction of rail vehicles. XX Symposium of Experimental Mechanics of Solids. Polanica Zdroj, 2002, pp. 67 -72
  • [3] Lonsdale C., Bogacz R., Norton M: Application of Pressure Poured Cast Wheel Technology for European Freight Service. Proc. of World Congress Railway Research. Lille,.2011, pp. 23, 60.
  • [4] Bogacz R., Konowrocki R.: On new effects of wheel-rail interaction. Archive of Applied Mechanics, (2011) 81, (accepted for publication).
  • [5] Bogacz R., Kowalska Z.: Computer simulation of the interaction between a wheel and a corrugated rail. Eur. J. Mech. A/Solids 20, 2001, pp. 673-684.
  • [6] PN - 84/H-84027/05 Stal dla kolejnictwa. Koła bezobręczowe. Gatunki. (Steel for Railway. Monobloc wheels).
  • [7] Wong S.L., Bold P.E., Brown M.W., Allen R.J.: A branch criterion for shallow angled rolling fatigue cracks in rails. Wear 191, 1996, 45-53.
  • [8] Osuch K., Stone D.H., Orringer O.: European and American wheels and their residtance to thermal damage. Proc.11th International Wheelsets Congress, Paris 1995, Vol. 1, pp. 77-86.
  • [9] Czyczuła W., Bogacz R.: Evaluation of interaction of freight car cast and forget steel wheels on track and rails. Modern Technologies and Systems Increasing the Efficiency of Managing Railway Transport. Kraków 2010. pp. 99- 109.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-09a7e4ab-aeab-4eeb-a4e6-875f1af53c26
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.