PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | T. 47, nr 2 | 119--126
Tytuł artykułu

Podejście systemowe do tworzenia elektronicznych kartograficznych pomocy dydaktycznych dla szkół na Ukrainie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Use of system approach in creation of electronic cartographic educational aids in Ukraine
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule omówiono prace nad przygotowaniem dydaktycznych pomocy kartograficznych w formie elektronicznej do nauczania geografii, prowadzone w Państwowym Przedsiębiorstwie Naukowo-Produkcyjnym „Kartografia” w Kijowie. Autorzy przedstawiają proces systemowej analizy metodycznej prowadzącej do opracowania całego kompletu pomocy elektronicznych wraz z odpowiednimi przewodnikami metodycznymi.
EN
Through the example of State Scientific and Production Enterprise «Kartographia» the practical steps on publishing of educational electronic cartographic production in Ukraine are analysed. The main functions of using such products in the process of teaching as a key element of innovation techniques implementation into school education are defined. The authors represent the features of application of system approach to creation of electronic cartographic aids. The requirements to the educational electronic cartographic aids are related to the specific aspects of production tasks and technological solutions. The most essential part of the process of creation of electronic aid is a methodic processing. The quality and efficiency of the aid are defined by it. Electronic aid general structure which includes a list of programme units, intermodular connections, terms and definitions for hyperlinks is a result of this processing. Specificity of production tasks causes additional demands to creation of electronic aids. In the article authors consider the requirements and methodic approaches to the content, font style and color composition of electronic aids. Authors also present the recommendations for editor’s work. Due to the use of system approach to the creation of electronic cartographic aids new models of planning or giving lessons can be used and modern instructional techniques can be implemented as a practical matter.
Wydawca

Rocznik
Strony
119--126
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz., mapy, rys., zdj.
Twórcy
autor
  • Państwowe Przedsiębiorstwo Naukowo-Produkcyjne „Kartografia”, Kijów, os-vit@ukr.net
  • Państwowe Przedsiębiorstwo Naukowo-Produkcyjne „Kartografia”, Kijów, elvy@online.ua
Bibliografia
  • Drohushevska I.L., 2005, Rozrobka ta vprovadzhennia kompiuterno-oriientovanykh multymediinykh navchalnykh zasobiv z heohrafii u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. W: Natsionalne kartohrafuvannia: stan, problemy ta perspektyvy rozvytku, zb. nauk. prats. Kyiv: DNVP «Kartohraphia” Vyp. 2, s. 79–82.
  • Novytska L.V., 2007, Shkilna heohrafiia ta kompiuterni tekhnolohii: plidnyi tandem v osviti. W: Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity; zb. nauk. pr., Kyiv: IPT, Vyp. 7, s. 148–151.
  • Ostroukh V.I., 2011, Novitni elektronni navchalni posibnyky yak prodovzhennia protsesu peredachi systematyzovanykh znan, stvorennia novykh metodiv ta tekhnolohii navchannia. W: V.I. Ostroukh, I.O. Yevropina (ed.), Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity, zb. nauk. pr., Kharkiv: KhNU im. V.N. Karazina, Vyp. 14, s. 70–73.
  • Ostroukh V.I., 2013, Novi navchalni elektronni posibnyky z kursu “Fizychna heohrafiia v Ukraini” yak forma realizatsii innovatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi. „Visn. heodez. ta kartohr” No. 1, s. 33–36.
  • Sherman M.I., 2003, Elektronni zasoby podannia navchalnoho materialu yak component navchalno-metodychnoho komplektu. W: Problemy suchasnoho pidruchnyka, zb. nauk. prats, Kyiv: Pedahohichna Dumka, Vyp. 4, s. 42–46.
  • http://ukrmap.com.ua/catalog/navchalna-produktsija/elektronni-navchalni-posibniki/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-0850ecdd-e378-43a7-a9cc-05feaf594617
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.