PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | R. 54, nr 1 | 56--61
Tytuł artykułu

Conception of gear ratios selection between the engine and the electric machine in the hybrid drive systems

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Koncepcja doboru przełożeń między silnikiem spalinowym a maszyną elektryczną w hybrydowych układach napędowych
Języki publikacji
EN PL
Abstrakty
EN
Modern vehicles with hybrid combustion-electric drive systems are an important element in the strategy for reducing fuel consumption and emissions of exhaust gas components. Determinant of the use and development is to achieve substantial benefits in terms of classical powertrain vehicles equipped with internal combustion engines. This paper presents the concept of kinematic ratio selection between the engine and the electric machine. This concept is based on the analysis of the internal combustion engine load caused by the resistances of motion and the best possible assessment of the additional load caused by the operation of the generator. It is proposed that the energy transferred to the generator was taken in a most preferred area of the engine performance characteristics and generator by changing kinematic ratio between the engine and the generator. The described concept can also be used for the recovery of vehicles braking energy.
PL
Współczesne pojazdy o hybrydowych spalinowo-elektrycznych układach napędowych są istotnym ogniwem w strategii zmniejszania zużycia paliwa i emisji składników spalin. Determinantą ich stosowania i rozwoju jest uzyskanie istotnych korzyści w odniesieniu do klasycznych układów napędowych pojazdów wyposażonych w tłokowe silniki spalinowe. W prezentowanej publikacji przedstawiono koncepcję doboru przełożenia kinematycznego między silnikiem spalinowym a maszyną elektryczną. Koncepcja ta opiera się na analizie obciążenia silnika spalinowego oporami ruchu i ocenie najkorzystniejszego dodatkowego obciążenia generatorem. Proponuje się, aby energia przekazywana do generatora była pobierana w najkorzystniejszym obszarze charakterystyki sprawności silnika spalinowego i generatora przez zmiany przełożenia kinematycznego między silnikiem spalinowym a generatorem. Opisana koncepcja może być również wykorzystywana przy odzyskiwaniu energii podczas hamowania pojazdu.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Strony
56--61
Opis fizyczny
Bibliogr. 9 poz., wykr.
Twórcy
  • Division of Vehicles in the Department of Internal Combustion Engines and Vehicles at Technical University of Bielsko-Biala, kromaniszyn@ath.bielsko.pl
Bibliografia
  • [1] Arczyński S. Mechanika ruchu samochodu. WNT, Warszawa 1994.
  • [2] Harbauer W. Moderne Antriebssysteme Fur Elektroautos – Auswahlkriterium und Praktische Anwendung. VDI Berichte nr 1020, 1992.
  • [3] Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych, tom 2. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1999.
  • [4] Michałowski K., Ocioszyński J. Pojazdy samochodowe o napędzie elektrycznym i hybrydowym. WKŁ, Warszawa 1989.
  • [5] Pielecha I., Cieślik W., Borowski P., Czajka J., Bueschke W. The development of combustion engines for hybrid drive systems. Combustion Engines. 2014, 158(3), 23-35. ISSN 2300-9896.
  • [6] Romaniszyn K. Alternatywne zasilanie samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG – badania porównawcze dynamiki rozpędzania oraz emisji spalin. WNT, Warszawa 2007.
  • [7] Schweimer G., Kalberlah A. Oko und Hybrid-Antriebe fur den Citywerkehr – Technik und Kundenakzeptanz. Kolloqium „Fahrzeug und Mototechnik”, Aachen 1989.
  • [8] Szumanowski A. Akumulacja energii w pojazdach. WKŁ, Warszawa 1984.
  • [9] Uehara.T., Takahashi Y., Oki R., Hirasawa T. et al. Development of the New THS-II Powertrain for Compact Vehicles, SAE Technical Paper 2012-01-1017, 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-0665880c-fd7c-42e5-98f7-56bb9aac5994
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.