PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4 | 1811--1820, CD2
Tytuł artykułu

Czas reakcji kierującego w analizie wypadku

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Influence of the efficiency of brakes of the vehicle on means of stopping
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono wybrane zagadnienia dotyczące czasu reakcji kierującego pojazdem w kontekście oceny jego zachowania w analizie przebiegu wypadku drogowego oraz wnioskowania w zakresie skutków zderzenia. Zagadnienie dotyczące wartości czasu reakcji kierującego pojawia się w toku obliczeń oraz interpretacji uzyskanych wyników dla oceny możliwości podjęcia manewrów zapewniających uniknięcie wypadku drogowego przez kierującego pojazdem. Problematykę przyjmowanego do analizy przebiegu wypadku czasu reakcji kierowcy przedstawiono na tle spotykanego w praktyce stosowania rutynowo przez niezależnych ekspertów oraz pracowników zakładów ubezpieczeń czasów reakcji kierujących nieadekwatnych do okoliczności przebiegu wypadku. Porównano przy tym dane czasów reakcji kierujących w zależności od sytuacji drogowej – sygnał prosty, sytuacja oczekiwana oraz nieoczekiwana celem zasygnalizowania, że przyjmowanie rutynowych czasów reakcji 0,8 s i 1 s nie ma uzasadnienia w szczególności, gdy kierujący nie miał obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Artykuł zawiera studium przypadku opracowane na podstawie zdarzenia drogowego z udziałem pieszego, w którym do analizy czasowo-przestrzennej wykorzystano narzędzie informatyczne V-SIM3. Zaprezentowane w artykule rezultaty analizy wskazują, że przyjmowany czas reakcji kierującego powinien być adekwatny do okoliczności wypadku, ponieważ w zależności od przyjęcia jego wartości ocena możliwości uniknięcia wypadku przez kierującego ulega zmianie, podobnie jak ocena możliwych skutków wypadku zależnych od prędkości kolizyjnej pojazdu.
EN
Conducted analysis and calculations explicitly show the response times adequate for the need to apply directing for the correct evaluation of taken manoeuvres and the possibility of avoiding an accident. Accepting the response time in isolation from the circumstance of the existing road situation causes completely different results in possibilities of avoiding an accident by the driver what is affecting a wrong estimation of keeping the driver in such a situation road. Consequences of such a mistake (simplifications) can lead events in the perpetration to wrong arrangements. What's more accepting the inappropriate time of the driver's reaction for the existing road situation can lead to wrong arrangements in the conflicting speed. It is gaining the significant significance in particular in collisions with pedestrians. Wrong estimating this speed at the assessment of behaviour of the driver is preventing experts of the forensic medicine in the possible difference of increasing injuries of the pedestrian depending on the conflicting speed of the vehicle at the response time of the driver accepted from the correct inference as correct. Issues taken in the article show 0,8 sec and 1,0 sec drivers to the need to have a discussion and action for eliminating routine applying response times sec. in isolation from the road situation not only in expert circles, but above all in the educational process of future engineers.
Wydawca

Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
1811--1820, CD2
Opis fizyczny
Bibliogr. 19 poz., rys., wykr.
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Zakład Transportu i Eksploatacji
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Zakład Pojazdów i Diagnostyki
Bibliografia
  • [1]. Aleksandrowicz, P., Landowski, B.: Analiza zdarzenia drogowego w aspekcie zachowania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Logistyka 6, 2013 r. s 739-775.
  • [2]. Aleksandrowicz P., Biomechanika w analizie wypadków drogowych. Wydawnictwa Uczelniane UTP, Bydgoszcz 2014. s 64-67.
  • [3]. Aleksandrowicz Piotr., Przykład analizy zderzenia samochodu i motocykla w kontekście bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Logistyka 6/2013, Poznań 2013. s 776-783.
  • [4]. Guzek, M., Jurecki, R., Kardenał M., Lozia Z., Zdanowicz P.: Badania reakcji kierowców na pieszego wchodzącego z prawej strony, realizowane w symulatorze jazdy samochodem. Autobusy, Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM". sp. z o. o, tom 6, 2010.
  • [5]. Kończykowski, W.: Odtwarzanie i analiza wypadku drogowego. InfoEkspert sp. z o. o., Warszawa 1995. s 1-14, 87-91.
  • [6]. Jurecki, R., Stańczyk, T.: Wpływ złożoności sytuacji i stopnia zagrożenia na sposób reagowania kierowców. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, tom 5, 2013 r.
  • [7]. Jaśkiewicz, M., Jurecki, R.: Czas reakcji kierowcy w warunkach awaryjnego hamowania samochodu - badania w symulatorze jazdy samochodem. Eksploatacja i Niezawodność, PNTTE, tom 3, 2011.
  • [8]. Jurecki, R., Stańczyk, T.: Metody badań a czas reakcji kierowców. Eksploatacja i Niezawodność, PNTTE, tom 3, 2011.
  • [9]. Praca zbiorowa.: Materiały pomocnicze dla rzeczoznawców specjalności B. ORTSiRD PZM, biuletyn 11, 1981 r.
  • [10]. Praca zbiorowa.: Problematyka prawna i techniczna wypadków drogowych. IES, Kraków 2006. s 21-23, 157-158.
  • [11]. Praca zbiorowa.: Opiniowanie wypadków drogowych, niektóre zagadnienia. SRTSiRD, Warszawa 2006. s 122.
  • [12]. Praca zbiorowa.: Wypadki drogowe – elementy analizy technicznej i opiniowania. WKiŁ, Warszawa 1985. s 9, 44-45, 98-101.
  • [13]. Praca zbiorowa.: Wypadki drogowe Vademecum biegłego sądowego. IES, Kraków 2010. s 477, 480-488.
  • [14]. Prochowski, L., Unarski J., Wach, W., Wicher, J.: Pojazdy Samochodowe. Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. WKŁ, Warszawa 2008. s 22-32, 263-265, 330.
  • [15]. Wicher, J.: Pojazdy Samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. WKŁ, Warszawa 2004. s 125-126.
  • [16]. Unarski, J.: Czas reakcji kierowcy – standardy a rzeczywistość. Paragraf na drodze, tom 7, 1999 r.
  • [17]. http://www.krbrd.gov.pl. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w roku 2013 (dostęp: 20.03.2015 r).
  • [18]. http://www.cyborgidea.com. Instrukcja użytkownika programu V-SIM (dostęp: 20.03.2015 r).
  • [19]. http://www.cyborgidea.com. Baza danych Ratschbacher AutoView (dostęp: 20.03.2014 r).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-01c79621-3128-4021-8194-69b4b16a5c63
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.