PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1997 | 21 | 3-4 | 319-328
Tytuł artykułu

Regionalizacja kraju, decentralizacja wladzy, samorzadnosc terytorialna.

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Regionalizacja kraju, decentralizacja władzy i samorządność terytorialna tworzą ramy funkcjonowania państwa i społeczeństwa. Regionalizacja wskazuje na trwałe zróżnicowania determinujące rozwój, decentralizacja umożliwia sprawne funkcjonowanie państwa, a samorządność terytorialna wpływa na możliwość kształtowania struktur społeczeństwa obywatelskiego. Warunki te spełnia podział kraju na 12 do 17 regionów.
EN
The article outlines the framework in which the government and the society operate. The framework is based on: Regionalisation, which derives from established development profiles which affect future development patterns; Decentralisation of power, which translates into efficient management practices pursuing the common good; Local self-government, which is the expression of the need for the self-organisation of a civic society, which seeks to create its own living environment. Regionalisation should be hinged upon large urban agglomerations, which are well positioned to drive regional development with their multi-functional character and the concentration of creative social and economic forces. Decentralisation of power implies a delegation of responsibilities related to social and economic development to lower levels of government, which will create a potential capable of resenting uniformity and unification efforts by the central government. Further, it will enable communities to pursue their own regional policies and strategies that reflect they aspirations. The structure for this process should be composed of three levels (community, district or poviat and voivodship). This self-government - oriented system, based on the local/regional sense of identity and geared to community efforts aimed to enhance local living conditions, is one which promotes the development of civil society. Therefore, the public administration reform (including the new administrative division into 12 to 17 voivodships) should be implemented as soon as possible to give a firm response to the need of improving efficiency of management and promoting development.
Wydawca
-
Rocznik
Tom
21
Numer
3-4
Strony
319-328
Opis fizyczny
s.319-328,bibliogr.
Twórcy
autor
  • Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, ul.Krzywickiego 9, 02-078 Warszawa
Bibliografia
  • Z. Gilowska, E. Wysocka, J. Płoskonka, St. Prutis, M. Stec 1997 Model ustrojowy województwa (regionu) w unitarnym państwie demokratycznym - raport końcowy. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
  • Z. Niewiadomski i inni 1996 Podstawy prawne województwa samorządowo-rządowego. IG- PiK, Fundacja Rozwoju Administracji Publicznej, Warszawa
  • J. Polski 1995 Ekonomiczne aspekty polityki przestrzennej. Człowiek i Środowisko, z. 3-4, Warszawa
  • Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju 1995 CUP, Warszawa:
  • - Raport - Hipoteza tom I i II
  • - Raport - Wstępna koncepcja
  • - Raport - Makroregionalne konferencje konsultacyjne
  • Państwo sprawne, przyjazne, bezpieczne. Założenia programu decentralizacji funkcji państwa i rozwoju samorządu terytorialnego 1996 Urząd Rady Ministrów, Warszawa
  • Raport o polityce regionalnej 1995 CUP, Warszawa
  • Rezolucja Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 29 marca 1996 r. w sprawie polityki regionalnej państwa (MP nr 25 z 17 kwietnia 1996 r.)
  • E. Wysocka 1995 Polityka przestrzenna na poziomie ponadlokalnym. Człowiek i Środowisko nr 3-4, Warszawa
  • E. Wysocka 1995 Przesłanki polityki przestrzennego zagospodarownia kraju. Samorząd Terytorialny nr 10, Warszawa
  • E. Wysocka 1996 Polska przestrzeń w okresie przeobrażeń, KPZK Biuletyn nr 178, Warszawa
  • E. Wysocka 1996 Funkcje i zadania terenowej administracji publicznej i instytucji pozarządowych w rozwoju regionalnym. Część diagnostyczna. URM, Warszawa
  • E. Wysocka 1966 Raport w sprawie aktualnego stanu terytorialnych podziałów specjalnych i kierunków ich ujednolicenia. Samorząd Terytorialny nr 4, Warszawa
  • Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju Regionalnego w Polsce:
  • - Raport końcowy: Zarys strategii rozwoju regionalnego Polski
  • - Raport diagnostyczny: Rozwój regionalny Polski 1990-1996
  • - Ewidencja i ocena regionalnych programów w Polsce
  • - Funkcje i zadania terenowej administracji publicznej i instytucji pozarządowych w rozwoju regionalnym (część diagnostyczna)
  • - Funkcje i zadania terenowej administracji publicznej i instytucji pozarządowych w rozwoju regionalnym (propozycje modelowe)
  • - Finanse i finansowanie rozwoju regionalnego w Polsce
  • - Rozwój regionalny Polski w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej
  • - Instytucje i instrumenty wzrostu konkurencyjności regionów
  • - Wspieranie rozwoju regionalnego przez centralne organy państwa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-article-cafc1c2e-0de7-4e53-9f60-8e901c26227f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.